Návrhář a jeho ego

Svět okolo nás je plný ambivalentních událostí… V Brazílii, kde žije 26 procent populace pod hranicí chudoby, se konal jeden z největších fashion weeků vůbec. V arabských zemích se bouří jeden národ za druhým proti svým dlouholetým vládám, které byly však na začátku řádně zvolené…

A ve světě okolo nás existují i často ještě více ambivalentní umělci, kteří se rádi k těmto událostem vyjadřují. Nemluvě o tom, že si z válek, pohrom či osobních tragédií berou inspiraci – skladatelé, spisovatelé a nakonec i módní návrháři. Nelze jim to však vyčítat nebo míti za zlé, koneckonců jsou to oni, kteří mají za úkol reflektovat společnost ve všech směrech. Problém nastává, pokud umělcovo ego přestane událost reflektovat a začne událost zneužívat. Jinými slovy – umělec se cítí nadřazený světu. A z toho nikdy nevzniká nic dobrého…

Posledním takovým úkazem může být kauza módního návrháře Kennetha Colea, minulé dny řádně propíraná záležitost ve většině světových médií. Kenneth Cole je newyorkský návrhář, svoji firmu založil už roku 1982. Tvoří oblečení v cenovém rozmezí $100 – $795, ovšem v některých z jeho řad můžete nakoupit již od $25. Zaměřuje se hlavně na pánskou a dámskou obuv a doplňky a právě teď spouští svoji kolekci na jaro/léto 2011, a tak žhaví sociální sítě.

Původní tweet od Kennetha Colea

Právě jedna z nich, v USA velice oblíbený Twitter, se mu však stala osudnou. Kenneth Cole napsal na svůj účet tento tweet: Miliony lidí v Káhiře jsou šílenstvím bez sebe. Má se za to, že slyšeli, že naše nová jarní kolekce je právě dostupná online…

Následovaly vlny reakcí na Twitteru a toho si samozřejmě všimly i anglosaská média. Stalo se to, o čem jsem mluvil prve. Umělec už není schopný reflektovat svět okolo sebe, ale cítí se být jeho pánem. V případě Kennetha Colea nejde mluvit ani o kontroverzi, tím spíš, že se nedá proti ničemu postavit. Jde spíše o čistý cynismus člověka, který si již nevidí na špičku nosu. Kenneth Cole se samozřejmě ihned po „incidentu“ omluvil s tím, že „nechtěl zlehčovat utrpení lidí„.

Svůj účel však tento tweet splnil – přitáhl miliony lidí k (tuctovému) newyorkskému návrháři. A přiznejme si, svět módního průmyslu je svět marnosti a zapomnění, proto se na tento přešlap rychle zapomene. Otázkou ovšem zůstává, jestli má takovýto umělec/návrhář ještě co nabídnout…