ALEXANDER McQUEEN: Jaro/Léto 2011

Kolekce Alexander McQueen na jaro/léto 2011 byla představena čtyři měsíci po jeho smrti. Záměrně nepíšu kolekce Alexandera McQueena, není totiž jeho dílem, ale zhmotněnou vizí Sarah Burton, jeho pravé ruky. Na tom se dá dobře ukázat jistá rozpolcenost módního průmyslu – ještě dva měsíce před módní přehlídku bylo nemyslitelné, aby značka Alexander McQueen pokračovala. Po otření slz však majitelé této společnosti The PPR Group koukli do papírů plné červených čísel a bylo jasno – Alexander McQueen nemůže zemřít s Alexanderem McQueenem. Nápad musí žít dál… A koneckonců, uspokojeni byli i jeho příznivci a teatrálně posmrkávající fashionistas.

Kdo jiný by po něm měl převzít žezlo než ona, jeho asistentka a blízká přítelkyně? Dobře se naučila okoukat postupy, kterými tento novodobý Yves Saint Laurent dával svým modelům jasně čitelně podpis – tady je McQueenovo.

Kolekce na jaro/léto 2011 se ještě pořád veze na vlně zaviněné krizí módního průmyslu. Jen pár podobných odvětví bylo recesí postiženo tak, jako módní průmysl a mnoho značek se ocitlo v mínusu, ze kterého se budou ještě dlouho vzpamatovávat. Některé (Escada, DKNY) však již nikdy neuvidíme (ve své původní podobě).

Název módní přehlídky Pomp and Circumstance, neboli Pompa a Obřadnost, může evokovat epickost typickou právě pro Alexandera McQueena, realita je však jiná. Jak jsem již psal v minulém odstavci, ekonomická krize módou pěkně otřásla a většina kolekcí byla tedy ve znamení minimalismu.

Alexander McQueen - jaro/léto 2011

Název nejspíše odkazuje na dobu, ve které se kolekce inspirovala – Napoleonova Francie, prosperita a růst francouzského impéria, zdobnost vypovídající o společenském postavení. Vysoké pasy, saka, košile evokující použití šátku. A samozřejmě, kvítku do klopy. Takovýmito malými detaily můžete v pořádku proměnit i vaše nudná saka – když to dokáže Burton, vy také. Nazval bych to “stylovým minimem”.

Alexander McQueen - jaro/léto 2011

Pokud se budeme dále bavit o této historické etapě Francie, nesmíme opomenout jeden umělecký styl. Neměl sice dlouhého trvání, jeho dozvuky však vnímáme v módě ještě nyní. Je jím empír, Napoleonův dar Evropě z jeho cest po Severní Africe. Egyptská zdobnost a použití zlaté a červené společně s volnějším a oversize střihy se zrcadlí právě i v McQueenovské kolekci, samozřejmě evropsky “srovnané”. Pro porovnání se můžete podívat na naše recenze kolekcí Louis Vuitton a Yves Saint Laurent, kde každá značka uchopila stejné téma jiným směrem.

Alexander McQueen - jaro/léto 2011

Ovšem zpátky do Francie. Další motiv kolekce McQueen se nese opět v tomto duchu, tentokrát však jasně pařížsky zušlechtěná. Až vampýrské nabarvení látek odkazuje na dekadenci oné doby, zuboženou smetánku nakaženou syfilis a rodící se nové společenské fenomény jako homosexualita a feminismus.

Alexander McQueen - jaro/léto 2011

Další kousky jsou již tak trochu, jak se říká, do počtu. Už jen fakt, že kolekce takto významné značky předvedla jen 21 outfitů, bylo na pováženou. Avšak nemůžeme Sarah Burton vyčítat, že udělala špatnou práci. Na pozadí událostí, které tuto kolekci provázely, asi ani nešlo jinak. Tato kolekce je jakýmsi posledním vzdáním holdu Alexanderu McQueenovi jako osobnosti. Další kolekce, například ta na podzim/zimu 2011, jdou sice také cestou posunování hranic, ovšem čím dále je znát, že se Sarah Burton vyvíjí jako osobnost se svojí, ačkoli Alexanderem “infikovanou” vizí.