GIVENCHY: podzim/zima 2011

Riccardo Tisci vede francouzskou značku Givenchy již šest let, v roce 2008 si k sobě přibral i pánskou kolekci. I za tak krátkou dobu dokázal značce vtisknout specifickou tvář, stejně jako to před ním udělali i John Galliano a Alexander McQueen. Givenchy Riccarda Tisciho je přímo posedlé vzory, mnohdy šílenými potisky a v neposlední řadě také samo sebou. Zahleděnost do své identity, která nepovoluje kritiku či vícero možných východisek, vyjádřil i v pánské kolekci na podzim a zimu 2011.

Tisci je na svých módních přehlídkách výborným řečníkem. Jen již celá scéna mluví za něj. Nakonec právě k tomuto účelu jsou módní přehlídky stvořeny: mají vyvolat emoce a otázky – hlavně ty týkající se našich ideálů a představ. Neboli tak trochu otřást základem naší osobnosti, když si najednou libujeme ve věcech, které nemají daleko k lacinosti, „prvoplánovosti“, hnusu či mnohým podobám fetiše. Protože taková byla jak přehlídka Givenchy, tak celá kolekce.

GIVENCHY: podzim/zima 2011

Pokud sledujete práci Riccarda Tisciho pozorně, neubráníte se dojmu, že mnohé postupy opakuje, sám sebe v podstatě vykrádá a jeho vize módy je limitována několika základními motivy, které by se daly spočítat na prstech jedné ruky, i když samozřejmě přeháním. Ovšem hned první outfit přehlídky, tedy černá košile s dlouhým rukávem, kraťasy, matné přiléhavé punčochy a vysoké kožené tenisky okamžitě připomenou hned jeho první kolekci pro pánskou divizi Givenchy. Jedná se o zvláštní streetovou variaci ve velmi drahém provedení, která se stala charakteristickou pro Riccarda Tisciho a pomocí jíž každou sezónu uzemňuje své kolegy, profesionály z branže i své fanoušky.

GIVENCHY: podzim/zima 2011

Ústředním bodem celé kolekce se stali rotvajleři. Štěkající s rozevřených chřtánů a čekající na svoji další oběť. Můžeme zde jen polemizovat, co vedlo Tisciho k tomuto motivu, který nemá daleko k oblečení z vietnamské tržnice. Snad neutuchající globální situace, množství násilí ve světě či snad samotná politika. Na druhou stranu Tisci je jeden z mála návrhářů, kteří dokážou takovouto látku použít ve výborné kolekci a k tomu všemu ještě vyvolat davové šílenství, kdy chce každý vlastnit alespoň jeden kus oblečení (v tomto případě) s potiskem štěkajícího psiska.

GIVENCHY: podzim/zima 2011

Otázky pak vyvstávají i nad samotnými kousky oděvů. Přiléhavé punčocháče, kraťasy svou volností evokující sukně (které se nakonec objevily v kolekci na jaro/léto 2012), boty připomínající opravdu dlouhé kozačky bez podpatku — to vše by jistě ještě před pár lety bylo na molu nemyslitelné. Uvidíme tedy, jestli jeho kolegům i jemu samému nedojde odvaha a nebude se nakonec jednat jen o ojedinělou chybu ve společenském systému. Pro dobro módy i lidského společenství doufejme, že tomu tak není.

GIVENCHY: podzim/zima 2011