Tak pravil Pierre Cardin

Christian Dior, Yves Saint Laurent, Coco Chanel. Výčet těch nejvlivnějších jmen haute couture padesátých, šedesátých a sedmdesátých let minulého století. Tradičně se však zapomíná na návrháře, který jen nepřispěl svoji „troškou do mlýna“, nýbrž byl jednou z osobností, které změnily tvář oděvního průmyslu a určily ráz společnosti své doby. Muž, který stvořil módu pro masy dnes známou jako pret-a-porter či ready-to-wear. Je posledním přeživším z generace, která definovala vysokou krejčovinu v době jejího největšího rozmachu: Pierre Cardin. Nyní je mu již 89 let a stále kontroluje své módní impérium.

Ikonická Space Age Pierre Cardina (60s)

I přes jeho pokročilý věk je stále vizionářem, kterým býval i za mlada. Jeho dílo, které je tu s námi již od roku 1950, je dokonalým spojením francouzské extravagance a italské exkluzivity. Po válce čerpal inspiraci v ateliérech patřícím takovým postavám oděvnictví jako Else Schiaparelli či Christianu Diorovi, až se rozhodl založit svoji vlastní značku, která po mnohá desetiletí přinášela revoluční vize budoucnosti a ovlivnila retrospektivní smýšlení o celé společnosti šedesátých a sedmdesátých let. Jeho futuristické kolekce, ve kterých přemítal o módě vzdálených dekád, jsou dnes muzejními kousky, jež se staly inspirací mnoha současným návrhářům. (Sami posuďte na obrázcích…)

Ačkoli jsou dny jeho největší slávy nejspíš za námi, sám Pierre Cardin má ještě mnoho co říci. Důkazem toho je i interview pořízené pro rozhlasovou podobu stanice BBC. Tam se rozmluvil jak o sobě, tak o své dekády trvající kariéře.

O začátcích v Paříži:
„Když jsem přišel do Paříže, byl jsem výjimečně krásný muž. Alespoň podle tehdejších představ. (…) Mí kolegové, kupříkladu Yves Saint Laurent, mnou ale v podstatě opovrhovali. Přišli, když jsem je pozval ven. Ale oni nikdy nepozvali mě.“

O kritikách, které strhaly uvedení jeho pret-a-porter kolekce: (Byl za ni vyloučen z komory haute couture.)
„Všichni ostatní – tím myslím, kdyby nyní žili – jsou jen jménem, značkou, která patří velkým mezinárodním koncernům. Kontrolují je businessmani. A mě kritizují za to, že jsem degradoval módu levným oblečením s mým jménem, které si kupují lidé v Indii či Číně. Jenže kolik stojí vyrobit flakón s parfémem? Nic! Je to jen blaf, já jsem chtěl módu nabídnout především lidem.“

O The Beatles, za jejichž image stojí právě Cardin:
„Nesnášel jsem jejich muziku. Daleko víc mě přitahují Ravel či Debussy.“

Celé interview si v podcastu můžete stáhnout či poslechnout na stránce BBC.