L’Odyssée de Cartier

Joaillier des Rois, Roi des Joailliers, neboli „Klenotník králů, král klenotníků“. Takové přízvisko se vztahovalo na každého z rodiny Cartier, legendární šperkařské rodiny, jejíž extravagantní kreace měnily dějiny svého oboru a stávaly se tichými účastníky momentů, které zasahovaly do historie lidstva.

Psal se rok 1904, když si brazilský pilot Alberto Santos-Dumont stěžoval svému příteli Louisi Cartierovi na nepraktické užití kapesních hodinek při letu. A hle, svět spatřily první pánské náramkové hodinky vůbec. Avšak Dumont nebyl jediný, kdo si podmanivý design klasicky plochých čtvercových ciferníků oblíbil. Hodinky Cartier se staly tématem, o němž si šeptala celá Paříž.

Nebýt vynalézavých šperkařů a schopných podnikatelů této mocné rodiny, byl by pro nás svět šperků jen nudnou výpravou do šlechtických klenotnic. Ač to nemusí být ihned zřetelné, Cartierovi významně přispěli k popularizaci svého exkluzivního řemesla a v druhé polovině 20. století jej dokonce otevřeli i obyčejným smrtelníkům, mezi které patřil i Richard Burton. Ten spalován výstřední láskou ke své femme fatale Elizabeth Taylor utratil u Cartiera mnoho miliónů dolarů.

Rodina ztratila kontrolu nad značkou v roce 1964, kdy bylo impérium prodáno. Aristokracie svého druhu tak definitivně ztratila svůj vliv a bývalí dvorní umělci králů nechali, aby jejich dědictví podlehlo nutné modernizaci.

A dnes? Dnes je Cartier součástí nejen světa luxusu, ale i umění: Cartierova nadace současného umění ročně podporuje tisíce mladých umělců po celém světě a zároveň mnoho z nich zve do svých, už tak početných řad.

Z Cartiera se tak stala mnohočlenná nadnárodní rodina udržující kult svých předchůdců. O pilném oživování bohatého odkazu nás nyní přesvědčuje i krátký epický snímek L’Odyssée de Cartier, který byl vytvořen k příležitosti 165. výročí značky. Tříminutový film natočil zkušený režisér Bruno Avellian, jenž dohromady s 50 talentovanými tvůrci více jak šest měsíců tvořili tuto výjimečnou podívanou mapující historii značky.

Klenotnickým dědictvím nás na cestě z Paříže přes Petrohrad až do Číny provází podmanivý panter – zvíře zdobící emblém značky.

Filmové dílo mělo premiéru minulý pátek a televizně se bude promítat v USA, Francii, Číně, Rusku a mnoha jiných krajinách, kde má značka vybudovanou sít věrné klientely. Ale abyste ani vy nebyli o tento zázračný okamžik slovutné cesty ochuzeni, přinášíme vám tuto tří minutovou krásu na MAUDhomme.