Japonská silueta Y-3 S/S 2012

Japonský návrhář Yohji Yamamoto se nikdy netajil tím, že mnohem více jak móda samotná ho přitahuje střih oděvu. U designéra ze země posedlé konstrukcí siluety nás to ani nemusí překvapit, ale o to více bychom si měli vážit jeho snahy převést tuto obsesi do evropské módy – a sportovní řadu Y-3, kterou každou sezónu připravuje s německým sportovním gigantem Adidas, nevyjímaje.

Yamamotova edice pro Adidas se však vždy označení „sportovní“ snažila obloukem vyhnout, respektive vymanit se z limitů tradičního chápaní sportu jako takového. Shodou náhod je jakési vzkříšení stylu, který se může právem nazývat „sportovní elegancí“, tuto sezónu trendem číslo jedna: svých zásad se díky němu vzdal luxusní Louis Vuitton i sportovní Nike, každý ze své pozice opačným směrem.

Pokud ovšem mluvíme o Yamamotově symbióze východní siluety a evropské krejčoviny, právě u jarní kolekce Y-3 na letošní rok dostala naprosto nový rozměr, když v ní oba zmíněné proudy dosáhly svého vyhraněného maxima. Celá jarní řada působí dojmem konečnosti, dosažení naprostého vrcholu, nemožnosti vydat se k dalším hranicím, když už byly všechny překročeny a zdolány.

Jarní Y-3 tak vyzařuje jistým pocitem vnitřního klidu, i když spojuje japonskou historií inspirovanou košili s pro západní Evropu tradičními úzkými kalhotami, či sportovní ráz saka střihu japonského venkova a šortky.

Yamamoto tak předvedl kolekci, kde již není možné rozlišit mezi oněma dvěma světy, ze kterých Yohji vychází a jež jsou pro něj stejně důležité. Na Yamamotově tvorbě je však příjemná právě ta věc, že pokud ho vyčerpá jedna z jeho vášní, okamžitě sáhne po jiné. A hned podzimní kolekce stejné řady je tomu důkazem.