Debata vně oděvu

Zbraně hromadného ničení a globální dopad vlivu sociálních sítí. Témata, jež móda zdánlivě přehlíží, ale přesto reflektuje. Vysokou krejčovinu v oboru pokrytectví se však rozhodl prolomit jeden výjimečný japonský návrhář/umělec Ryohei Kawanishi.

„Vzpomínám si na osmdesátá léta v japonské módě. Progres jmen jako Comme des Garçons a Yohji Yamamoto tenkrát média označovala za průnik post-hirošimského stylu a mně se líbilo, jakým způsobem tíhli japonští designéři k expresi zakázaných témat. Myslím si, že je to úděl japonské módy – a já chtěl jsem tuto tradici rozšířit,“ říká absolvent St. Martin’s College, který se do svých kostýmně laděných oděvů nebojí vkládat rozměry malých uměleckých děl plných aktuálních symbolů, které hýbou současnou společností.

Ryohei Kawanishi

Ryohei k módě přistupuje analyticky, snaží se svými konceptuálními modely přejít k jádru věci a hledá krom jejich estetické úlohy i dobovou.

Jeho koncepce jsou plné mozaikových struktur, ve kterých se míchá násilí, strach, mír i konflikt. Napětí, které tím vytváří, znamená pro část obecenstva pouze nepochopitelnou změť, jež si zaslouží výsměch. Pro ostatní však jeho dílo představuje radikální průnik – či spojení -textilie, lidské individuality i kolektivního vědomí společnosti.

„Rozklad a sklad však není to nejpodstatnější, vnímám módu v i jejích nejzákladnějších principech,“ dosvědčuje Kawanishi svoji angažovanost v klasické módě. Jeho agitační tendence tak ukazují, že současní umělci se mimo standardní tvorbu snaží vytvořit i její nadstavbu – módu a analýzu společnosti začali poprvé propojovat již umělci na začátku devadesátých let.

V současném klimatu kontinuální ekonomické i morální krize se tak zdá, že průkopníci tohoto trendu, jakým je například britský návrhář Hussein Chalayan, mají své nástupce. Ale i tuto pečlivou snahu je zapotřebí brát s nadhledem, je totiž jen momentem ve vývoji identity návrháře. Postupem času totiž každý podobnou štafetu rád předá další generaci, stejně jako to učinila i legendární Antverpská šestka. Je však nadmíru zajímavé podobné výtvory sledovat.

Ryohei