Obnošený vintage

Stará pravda říká „neopouštěj staré věci pro nové.“ Tato věta je modlou dnešní módní generace, jejíž znění posléze rád přejal i celý průmysl. Takzvaný vintage se stal novou hodnotou, uchopitelnou jistotou v době bez určitostí, jakýmsi nástrojem útěchy z dob minulých, který nikdy nezklame, ale také nepřekvapí. Je prostředkem kolektivního myšlení módních bloggerů, společné identity, díky němuž rozlišují mezi svojí nadřazeností a okolím. Je ale takové hnutí ještě vůbec udržitelné?

Zaprvé je nutné si uvědomit, co slovo vintage znamená – dnes se za něj totiž schovávají i celé nové kolekce, které se svým charakterem podvolují vkusu většiny a zakládají svůj „vintage“ ráz na náladách hipsterů, již zmíněných bloggerů a dalších skupin mladých lidí, které hýbou ekonomikou. Za vintage se začaly na počátku 90. let označovat látky z první poloviny 20. století a postupně se tento význam rozšířil i na jednotlivé kusy, později i celé looky. S nástupem módních bloggerů před cirka sedmi lety vintage oblékání přerostlo v trend číslo jedna a nastalo doslova davové šílenství. Nájezdy na second handy a prohrabávání se v šatnících po prarodičích nebraly konce.

Adam Gallagher - jeden z nejúspěšnějších vintage bloggerů současnosti

Proto se dnes na regálech konfekčních značek objevují co nejvěrnější kopie střihů a látek z časů světových válek a New Look. Stránky jako Lookbook.nu a s nimi související mikroblogy jsou přeplněné fotografiemi mladých lidí připomínající (prý) zlaté éry. V našem prostředí jsou pak zastoupeny První republikou, kterou si čeští bloggeři nemohou vynachválit, což jen svědčí o jejich neznalosti historie a povrchním přijmu selektivních obrazů, které se jim hodí, jak se říká, do krámu. To je však na zcela jiný článek.

S oblibou se říká, že móda nemůže hledět do minulosti, musí vždy myslet dopředu. A stejně tak je to i s trendem vintage oblékání, které pomalu ztrácí na dechu – nostalgie po starých dobrých časech se proměnila v zašlou vzpomínku páchnoucí naftalínem. Navzdory tomu, že visí na mladých tělech, však postrádá svěžest i ducha.

Vintage je tedy novou výzvou – jako všechny módní trendy, i tento pomalu, ale jistě končí. Nutně tedy musí přijít oddělení zrna od plev a konečné sčítání, ve kterém se prokáže, jestli je vintage móda i celá blogosféra schopna své vlastní aktualizace, nebo se jedná jen o další sezónní rozmary módy. Tak či onak bude zajímavé sledovat, jaké další vrtochy si vymyslí.