H&M + MMM

I když se pomalu stávají sezónním chlebem, jejich ohlášení a následné uvedení vždy zvedne módní obec ze židlí. Řeč je o kolaboracích švédské konfekční značky H&M s tradičními autoritami módního průmyslu. Jejich tradice i nesporný význam sahá až ke Karlu Lagerfeldovi, Viktoru & Rolfovi či Stelle McCartney – jednoduše řečeno k jedněm z největších jmen současné populární i avantgardní módy. A podzim/zima 2012 nebude výjimkou, k už tak nabitému repertoáru H&M se připojí i pařížský Maison Martin Margiela. Zdálo se, že tyto „exkluzivní spolupráce“ poslouží do budoucna už jen neaktuálním a zašlým jménům módního průmyslu, po Marni a Versace jim však MMM opět dodal říz a chuť.

Belgický návrhář Martin Margiela je vpravdě zlobivým dítkem módy. Již na začátku své kariéry se rozhodl zůstat v naprosté anonymitě, která měla podpořit nepohlavní, konceptuální a dalo by se říci až sochařskou vizi jeho kolekcí. Nikdy se po presentaci nové sezónní edice nenabízel publiku, s novináři komunikoval jen přes fax a až do roku 1997 neznala veřejnost ani jeho tvář. „Neviditelný muž módy“ tak dokonce vyvolal spekulace, jestli není jen smyšlenou postavou.

Z masa a kostí však v 80. letech prošel ateliéry Jean Paul Gaultiera či Rei Kawakubo a v roce 1988 otevřel v Paříži svůj vlastní maison. Ovlivněný architektonickým a filosofickým směrem dekonstruktivismu, vybudoval Margiela unikátní oděvní vizi, která, podobně jako u jeho belgických „kolegů“, Waltera van Beirendoncka, Ann Demeulemeester nebo Dries van Notena, podrývá běžnou formu oblečení i módy.

Dům Martina Margiely však od roku 2002 opět zastřel stín pochyb, když Margiela po neshodách s novými majiteli od svého domu odešel. Jeho nástupce nebyl nikdy jmenován, a tak jsou od té doby všechny kolekce výsledkem trénovaného týmu návrhářů z mnoha zemí. Jejich úkol je jasný: posunovat hranice oděvu k novým extrémům a přeformulovat unikátní vizi pro nové dekády a trendy. Spolupráce pro H&M tak bude pro MMM skvělou příležitostí, jak představit naprosto odlišnou koncepci oděvu široké veřejnosti, a to jak z hlediska designu, konstrukce i materiálu.

(Pánská a dámská kolekce se na pultech obchodů objeví již 15. listopadu.)