Temně modrý Topman A/W 2012

K novým kolekcím na příští jaro a léto už se schyluje mílovými kroky, a tak se především britské značky snaží co nejrychleji uzavřít podzimní sezónu, která ukončí i jednu velikou kapitolu anglické módy, jež se musela obejít bez řádného pánského týdne módy. Na London Collections: Men představí londýnská konfekční značka svoji novou jarní edici již v pátek, pojďme se ale nejdříve podívat na to, čím oblaží pánský oděv v chladnější polovině letošní roku.

I když se Topman a jeho dámská podoba řadí k řetězcům typu H&M a Zara, všímavému pozorovateli neunikne jeden rozdíl. Ani švédský a ani španělský oděvní koncern si totiž zatím nebyly schopné vytvořit svůj vlastní rukopis, jejich podobu tvoří kolekce s méně či více přiznanými náměty ostatních značek nebo sami cizí designéři a jejich ateliéry – jak je tomu kupříkladu u včera ohlášené spolupráci H&M s Maison Martin Margiela. Topman se však vydává svojí cestou a ačkoli mu reinterpretace cizích vizí také není proti srsti, dokáže tým designérů v čele s Gordonem Richardsonem vytvořit vždy originální hlavní linii sezónní kolekce.

Na podzim/zimu 2012 tomu nebude jinak. Topman i nadále pokračuje s africkými vzory, které pokouší už od minulého léta. V podzimní kolekci však dostaly nádech enigmatických struktur, které v této edici stojí vedle počítačově generovaných matematických obrazců, což ve výsledku vytváří až filosofické pouto mezi šamanskými příběhy černého kontinentu a širého univerza. Celá tato hádanka je doplněna evropskými siluetami klasického rázu, jež představují dlouhé i krátké vlněné kabáty, bundy z technických materiálů a parky s umělou kožešinou.

Dramatickou část kolekce pak tvoří pánské šperky, mezi kterými vynikají především ultrazvětšené brože a miniaturní přívěšky na krk. Tento rozpor maximalismu a minimalismu pak Richardson ještě zúročil v další rovině, kde naproti sobě stojí nomádskými přehozy inspirované šály a vzorované šátky. Tuto tajemnou hru dokreslují i fotografie Laurence Ellise, jež na sebe vzaly překvapivě temnou podobu. Na poli konfekčního oblečení tak vznikla mimořádně silná hra, která se svým silným designovým pojetím až nebezpečně přiblížila autorské tvorbě.