Hipster icons

Kdo je to dnes hipster? Co vše se dá považovat za hipsterské? V době, kdy se alternativní smýšlení stává čím dále více středoproudým, ztrácejí možná tyto otázky svůj význam. Rozdíl mezí členem hipsterské kultury a „normálním člověkem“, tedy z pohledu hipstera stádovou ovcí a z pohledu jeho bez pózy uvažující bytostí, se smazává. Alternativní kultury se totiž chytly komerční značky ze všech odvětví a hipsteři je (až příliš bezproblémově) přijali. Apple, Starbucks nebo H&M dokázali mistrně využít marketingu, a tak zrodit skutečný výtvor postmoderní společnosti: konzumního „alternativce“.

Mohlo by se tak zdát, že hipsteři jsou jen prázdným výkřikem do tmy. Je tomu však jen z poloviny – koukneme-li se totiž pod nános vytvořený potřebou ekonomické produkce a odbytu, zjistíme, že hipsterská komunita, a to jakkoli kritizována, vytvořila spletitou společenskou síť se svým vlastním slovníkem, kodexem chování i myšlenkami. A stejně jako každé společenství, vytvořili i hipsteři své ikony. Ať už současné nebo minulé, proti konvencím bojující umělci a muži i ženy veřejného života se stali modlami se všemi svými cliché i selektivně vytvořenými životopisy.

Co by se ale stalo, kdyby se tyto ikony samotné staly hipstery? Jak by asi tak vypadaly, co by si oblékaly, nechaly by si potetovat ruce a nosily by na ramenou boombox? Jak si takové hipsterské ikony jako hipstery představuje chilský umělec a grafik Fab Ciraolo máte nyní možnost posoudit na MAUDhomme. Frida Kahlo s tričkem Daft Punk či Salvador Dalí v tygřím kabátku jsou stejně výmluvné jako celý obsah Tumbleru, Instagramu a Pininteresu dohromady. Odpověď na to, kdo jsou to hipsteři, v nich najdete i bez nápovědy.

Ernesto Guevara