Ghesquièrova Balenciaga a její odkaz pánské módě

f

Vzít v pětadvaceti letech obrovský archív jedné kapitoly historie módy 20. století a předělat bývalý maison de haute couture potýkající se po desetiletí s bezesměrným vedením k zapomenutí a nakonec stvořit jednu z nejopěvovanějších značek současnosti, se povede jen skutečnému géniovi. „Vypadá to jako taková [doplňte si přídavné jméno] Balenciaga,“ znělo často z úst módních redaktorů po zhlédnutí kolekcí mnoha konfekčních i autorských značek. Nicolas Ghesquière měl za 15 let své vlády nad exkluzivní značkou stejný dopad na své kolegy jako samotný Cristóbal Balenciaga před ním, jenž byl učitelem i takovým modlám jako Christian Dior či Hubert de Givenchy. A po takto maximálně plodných patnácti letech Ghesquière odchází. Končí, nebo se posouvá dál. (Vzkřísí Schiaparelli? Nahradí Lagerfelda u Chanel? Nebo Tisciho u Givenchy?)

Koneckonců to není v časech, kdy se pod každým designérem alespoň trochu kýve židle, velký zvrat. Faktem ale zůstává, že Ghesquière za svého působení vytvořil novou ikonu, novou Balenciaga, a že jeho vklad do této značky bude sakra chybět. Ghesquière v podstatě zdekonstruoval Balenciagův odkaz a znovu ho sestavoval buď v duchu minimálního modernismu, nebo naprosté opulentnosti, tedy dvěma způsoby, kterými se udával sám Cristóbal. Každá Ghesquièrova kolekce však měla shodné jmenovatele: atmosféru chladu, odříkání, a v posledních letech i mrazivých 80s.

Často se však zapomíná na to, že do domu Balenciaga vnesl Nicolas Ghesquière i prvek muže. Vůbec poprvé totiž v roce 2004 představil i sezónní pánskou kolekci, tehdy na podzim/zimu téhož roku. Na ní spolupracoval se svým tehdejším asistentem Alistairem Carrem, který se v roce 2011 stal hlavou skotské značky Pringle of Scotland. Ghesquière a Carr po dobu své spolupráce dokázali úspěšně převést Nicolasovy designérské rysy z dámských kolekcí na ty pánské, krok, který se na první pohled jeví jako rozporuplný a módními kritiky také oblíbeně kritizovaný. Jenže Balenciaga tak do hry pánské módy vrátila kapsáčové kalhoty, šusťákovinu i klasickou pánskou siluetu okořeněnou o Star Wars.

Na světová molo se však jejich, později jen Ghesquièrova snaha povětšinou nedostávala (jen jako součást dámských řad) a nové kolekce se „odbývaly“ na novinářských prezentacích, komorních událostech, nebo byly i úplně vypuštěny ze sezón. Přesto všechno však Nicolas Ghesquière dokázal přesvědčit vedení společnosti k otevření samostatných pánských butiků Balenciaga v New Yorku a Paříži, mužům věnovaným prostorům ve vlajkových obchodem značky a na podzim/zimu 2012 dokonce přišla i první pánská kampan. MAUDhomme proto pro vás dnes vybral ty nejlepší momenty novodobé Balenciagy, protože ať už Nicolase nahradí kdokoli, budoucnost pánské divize není nikdy jistá. Pojďme si tedy užít tyto vzácné momenty duše Balenciaga pro muže. (Balenciaga Homme jsme věnovali i samostatné recenze kolekcí na A/W 2012 a S/S 2013.)