fireshot-screen-capture-108-saint-laurent_men-campaign-ss13_bd_07-i-fashionista-fashionista_com_2012_11_saskia-de-brauw-is-the-face-of-saint-laurent-menswear_sa

Nový Androgyn

[photomosaic columns=”1″ ids=”42336″]

Princip existence lidského života je založen na přísném přírodním dimorfismu mezi mužem a ženou. Jedno z nejsilnějších přírodních pravidel jsme však díky své individualitě vzali do vlastní rukou a naše schopnost abstraktního myšlení z něj učinila pouhou formu. Pokud se vám však zdá, že tolik oslavovaná androgynie (česky často překládáno také jako obojpohlavnost) se ve své unikátnosti začíná objevovat až nyní, je vaše tvrzení mylné.

Tendence lidské mutace založené na psychickém rozložení jedince v mnoha kulturách existuje už od nepaměti, na rozdíl od dřívějších staletích a epochách si ji teprve nyní začínáme všímat a zkoumat, protože podobný postup je nám naprosto přirozený. A paradoxně největší úlohu v tomto sociologickém výzkumu uzmula tolik odsuzovaná móda, která androgynii pojala za téma své vrcholící diplomky.

Tak povrchní a pokrytecké společenské opium, jak mnozí módu vnímají, se stalo pracovištěm, kde jsme se poprvé naučili muže vnímat jako ženu a ženu jsem najednou spatřili v mužském těle. A pokud v posledních sezónách vyhrával Andrej Pejić, srbský mladík s visáží blonďaté lolitky, nyní přišla řada na ženy.

O androgynním trendu jsem toho na MAUDhomme napsali již spoustu a stále se zdá, že je co objevovat, poněvadž jak bylo naznačeno, ke slovu se nyní dostávají i ženy. Není samozřejmě řeč o ničem jiném, než o příjemně šokující kampani módního domu Saint Laurent Paris, kterou jeho kreativní ředitel, Hedi Slimane zveřejnil spolu s kolegy minulý čtvrtek. Zřejmě by impuls ke vzniku tohoto textu neexistoval nebýt skutečnosti, že hravý Hedi do své kampaně, která – nutno poznamenat – prezentuje pánskou jarní kolekci, obsadil ženu. Ne obyčejnou. Saskia de Brauw se v posledních několika letech řadí mezi nejpozoruhodnější modelky v branži.

[photomosaic ids=”42348,42332″ columns=”2″]

Amsterdamská rodačka začala s modelingem už když jí bylo pouhých 16 let, jenže jako ambiciózní dívka nakonec svůj život soustředila na studium umění na akademii Gerrit Rietveld v jejím rodném městě. Avšak nedlouho poté ji znovu objevilo duo Mert&Marcus a Saskia se stala znovuzrozenou celebritou všech obálek a kampaní. Svou něžnou klukovskou krásou ozdobila kampaně Versace, Givenchy a co se týče obálek magazínu, ani obyčejný list papíru by nestačil na jejich seřazení. V nové kampani Saint Laurent Paris však Saskia nevystupuje pouze jako modelka, ale poprvé také jako umělkyně. Podobně totiž jako Andrej Pejic dovršila androgynní proces mezi ženami, poněvadž při prvním pohledu na kampaň vůbec není zřetelné, že se jedná o ženu.

A kouzelné na Saskii je to, že k tomu, aby se jí něco podobného podařilo ji stačila pouhá přirozenost. Protože ať už vzpomeneme na neustále terminovaného Pejice, Leu T, ale i celebrity jakými byli Grace Jones, David Bowie, Prince, Marlina Mansona, Boy George, nebo samotné modelky z oboru jako samotná Twiggy a nebo Stella Tennant, musíte si sami přiznat, že málokdo image opačného pohlaví vynesl s takovou lehkostí. A snad proto se o Saskii v souvislosti s touto kampaní hovoří spíše jako o umělkyni, než modelce. Samozřejmě, že ona přirozenost lze také připisovat vynikajícímu fotografickému umu Hediho Slimana, který si opět kampaň pro svůj svěřenecký módní dům po kreativní stránce obstaral sám.

Ať už však zásluhy vězí kdekoliv, celkově je kampaň značně průlomová. Dokazuje, že androgynní společenské nálady se nezbavíme, ba naopak, bude se nám jí dostávat více, jenže v přirozenější a hůře rozeznatelné podobě, poněvadž epocha umělecky stylizovaných androgynů je za námi. Dál nám napovídá, že bouřlivý proces obměny pohlavní identity skrze módní vizualizaci, kterou si teď prošli muži, si projdou i ženy.

A naposledy dokazuje určitá fakta, jež se týkají vývoje Saint Laurent Paris. Jeden zcela zásadní je ten, že Hedi to se ženami zkrátka ještě neumí. Protože zjevná péče, kterou věnuje pánské divizi této haute značky, je s tou, kterou vkládá do hlavní dámské linie, neporovnatelná. Ale omluvitelné je leccos, pokud vznikne vizuální památník své doby. A tím Hediho kampaň bezesporu je.

[photomosaic ids=”42343,42342,42341″]