Svérázná Kidultova láska k módě

Kidult loves Margiela

[photomosaic ids=”42059″ columns=”1″]

“Miluju a maluju,” zpívá se v jedné české filmové pohádce. Miluje se a maluje se ale i v opravdovém světě, a to dokonce i v byrokratům zasvěceném městě Bruselu. Byli jste spokojeni s kolekcí Maison Martin Margiela pro H&M? Kidult, sebezvaný streetový umělec, nejspíš ne. A on si nikdy nenechává nic pro sebe; naopak, jeho kontinuální výpady proti světu luxusu čím dál více pronikají do médií, i když nejspíš už nikoho nepřekvapují. Svými graffiti už v minulosti “poskvrnil” butiky Louis Vuitton, Hermès, Céline, Chanel (ten opakovaně) a nesmíme opomenout ani episodu s Marcem Jacobsem, který si však s Kidultem a jeho ironickým sdělením poradil po svém.

Politický boj namířený proti módnímu průmyslu včera odnesl i obchod Maison Martin Margiela na bruselské Rue de Flandre, který se do nového rána probudil s obrovským růžovým srdcem a nápisem “Love” po celé přední fasádě domu a Kidultovým posledním heslem: OUR MISERY, NOT YOUR’S (sic). Kidult se k akci později přihlásil na svém facebookovém účtu a nezapomněl ani vyvěsit fotografii svého díla. Všemu dokonce předcházelo  krátké video s původními kousky z dílny belgického domu, které Kidult přestříkal svými zbraněmi v plechovkách. Jeho odezva se ale dala očekávat: Kidult totiž nechodí naslepo, jeho grafické/vandalské hrátky si vždy zakládají na myšlence reakce na předchozí akci. A z MMM se zkrátka stala až příliš komerční značka, a tak byla potrestána.

O Kidultových pravých pohnutkách však mohou všichni jen spekulovat. Umělec (?) s neznámou identitou je nikdy neosvětlil, jen z nich vždy těžil. Přitom paralel jeho práce s jím kritizovaným světem bychom našli spousty. Můžeme začít u jeho tendenčnosti a skončit u triček, která s potisky fotografií  graficky poupravených butiků prodává na své stránce. Pokaždé v limitovaných sériích. Vždyť jen ona planá gesta, na kterých si postavil kariéru, nemají větší smysl než ten, že byla vytvořena, později vyexponována na sociálních sítích a nakonec smytá z průčelí butiků. Ať tak za Kidultem stojí jakákoli snaha o změnu uspořádání světa, je stejně tak pomíjivá jako vše, co v sobě ukrývají útroby módních butiků.

Na co tedy Kidult poukazuje? Na zklamání ze světa luxusu? Na hloupost lidí utrácející horentní sumy za „oblečení“? Je to jeho forma protestu proti globalizaci? Ať už je tedy Kidult jen pozér vydělávající na druhých, nebo špatně pochopený umělec, jemuž se díky znatelnému hype nedaří přes nános liků, tweetů a komentářů přenést skutečnou zprávu lidem, jedno je jisté: s postupem času už nudí a jak rychle se smyje barva z fasády domu, tak vybledá i jeho snaha. Protože zatím si opravdu můžeme jen lámat hlavu, jakže to vlastně myslel.