Benicio Del Toro - Prada S/S 2013

Čtyři muži a nová krása

[photomosaic exclude=”43414″]

Trendy nejsou jen sezónním diktátem. I když některé přežijí jen chvilku, protože se zjistí, že se návrháři ve svých vizích prostě spletli, některé pomaličku postupují vpřed a každým rokem rozvíjejí svůj potenciál. Právě tyto tendence jsou těmi nejzásadnějšími, tedy těmi, které skutečně asimilují společenské nálady. Takto například přišel na svět kult androgynního jedince, jenž ačkoli kulminoval v roce 2010, je stále aktuální, i když už ne tak exponovaný – vzpomeňme z poslední doby třeba na kampaň pánské kolekce Saint Laurent Paris, do které obsadil Hedi Slimane modelku Saskii de Brauw.

Co ale muž jako takový? Jak ten se mění? Pro tuto odpověď se nesmíme dívat na molo, ale na fotografie. Módní přehlídky probíhající na týdnech módy jsou totiž hlavně prezentacemi oblečení, kde jsou excesy, přešlapy a kontroverze potřebným náčiním. I když i tam se utvářejí módní stanoviska, a to mnohdy velmi důležitá, reklama daleko čistěji vyjadřuje pravdivý obraz stavu věcí. Reklama totiž nemá jen prezentovat, ale také prodávat. Módní kampaně tak přímo vytvářejí pravdivé estetické hodnoty – ne ty módní, abstraktní, které se nemusejí vždy ujmout, ale již vyfiltrované a zbavené (teatrálních) nečistot.

Miuccia Prada si za svoji kariéru vydobyla pozici jakéhosi trendového barometru. Její domovská rodinná značka jako kdyby měla být prekurzorem příštích dnů, i když reprezentuje jen malý vzorek celého módního dění. Jenže právě Prada lidé naslouchají. I když je do jara ještě dlouhá doba, móda nečeká – první kousky z kolekcí jaro/léto 2013 se už začínají objevovat v obchodech, i když někdy jen prostřednictvím resort kolekcí. V těchto dnech tak přicházejí i první módní kampaně na další sezónu, a právě ta od Prada je velmi zajímavá – ukazuje totiž, jak se pomalu, ale jistě, znovu mění pohled na mužskou krásu.

Dane DeHaan - Prada S/S 2013

Herci a jiní umělci nejsou v módě ničím novým, celebrity si funkci modelů a modelek přisvojili už na přelomu 80. a 90. let. A značky začaly těchto známých tváří využívat – pokud správě odhadly, které hvězdy jsou uctívány potencionálními novými zákazníky, bylo vyhráno. Takto se do kampaní Prada, tehdy ještě ne tak globálně uctívané značky, dostal kupříkladu herec Tim Roth („Čtyři pokoje“, „Pulp Fiction“ a další). Není nijak hezký či šarmantní, ale to Prada také ne. Podivní, to jsou zas oba. Jenže poté, po roce 2000, přišel další zlom – lidé chtěli vidět modely s nepřirozeně vyštíhlenými postavami a propadlými tvářemi. Mohl za to už zmiňovaný Slimane, který přišel s novou, ultraštíhlou pánskou siluetou.

A nyní, na začátku nové dekády, se situace opět obrací. S tím, jak se po krizi změnil svět, se změnil i pohled na módu. Ekonomická krize ukázala, že společnost nemůže fungovat dosavadním způsobem. O to více ta mužská, kterou z filosofického hlediska krize naprosto odrovnala. Lidé opět začínají vyhledávat krásu v upřímnosti, jisté demokratičnosti, odpouštějí se i drobné „prohřešky“ proti dokonalému předobrazu. Ba co víc, dokonce jsou považovány za sexy – vždyť i Daniel Craig, současný představil Jamese Bonda, přiznává bříško. A na tuto notu hraje i kampaň Prada S/S 2013. Tu můžeme číst tak, že modelové patří na molo, ale opravdoví muži lidem. Nikdo totiž nemá k obyčejnému muži dále než model. A herci vždycky hrají hry, v tomto případě tu vaši.

Prada si pro ztvárnění pánské kampaně vybrala už tradičně Davida Simse, který stojí i za hereckou plejádou Prada letošního podzimu a zimy, kde se Willem DeFoe a Gary Oldman představili jako staří aristokraté. Pokud se odtrhneme od kontextu fotografií, už tehdy bylo jasné, kam Prada směřuje: ukázat muže jako charakterní bytost a ne jen jako estetický protiklad ženy. A tak i v nejnovějších fotografiích na příští sezónu se představují herečtí matadorové Benicio Del Toro a Harvey Keitel po boku s mladšími protějšky Daneem DeHaanem a Aaron-Taylorem Johnsonem. Na černobílých snímcích vidíme muži s nedokonalou pletí, s vráskami, dokonce i malého vzrůstu. To je ale právě onen současný směr vizualizace pánské estetiky a módy, nebo alespoň jeden z řady: ukázat člověka přirozeného, jehož osobité kvality i defekty podtrhuje oděv. Samozřejmě nejsou tyto tendence viditelné vždy a všude, my jsme se už dokázali vymanit z diktátu jediné módy. Navzdory tomu je ale Prada S/S 2013 spíše manifestem než jen reklamou. A z prvních pohledů na kampaně i dalších světových značek a domů je jasné, že Prada v tomto není sama.