Acne I

Acne Studios A/W 2013

[photomosaic columns=”7″ include=”46404,46403,46402,46401,46400,46439,46438″]

Dodnes představuje jednu z nejkontroverznějších ikon švédské literární historie, ve veřejném i soukromém životě byl v mnoha ohledech jen obtížně snesitelná osobnost a jako nemilosrdný kritik soudobé švédské společnosti nikoho nešetřil. Byl psychicky labilní, leč geniální! August Strindberg, jeden z největších švédských spisovatelů, který by si údajně zasloužil Nobelovu cenu a označení “největší blázen století” se stal předlohou pro vznik pánské i dámské kolekce neméně kontroverzní značky Acne.

Kreativní ředitel značky, Jonny Johansson tak vytvořil schizofrenní pseudodandy náladu uvnitř zmatených kompozic bez zdánlivých pravidel, kde se jediný nadřádem stal zmatek. Povýšená anarchie tak vládla skrze zjevnou disproporční stylistiku siluety, v níž vyčnívaly naddimenzované svršky a zkrácené, či zúžené kalhoty. I v rovinách účelnosti kolekce “vládlo” bezvládí, extravagantní modely ve výstředním stylingu doplňovaly celkem formální kousky a všechny střihy vycházely z požitelno-nepoužitelného charakteru. Nicméně některé vzorníkové střihy zachránily pospolitost kolekce, která se tentokráte držela jen v detailech – například v doplňkovém užití syntetické kožešiny nebo v aplikaci monoschematické modré.

Příjemná absence kůže pak jedině potvrdila, že Acne nepodlehlo zjevnému vlivu příští zimní sezóny, který jakoby i sofistikovanější návrhářská esa zavlekl do tahu přívětivé estetiky. Navíc roztržitá sebeláska, jež je v kolekci vyzdvižena právě díky odkazu Augusta Strindberga, sama o sobě dokazuje, jak moc se tentokráte Acne od ostatní značek a kolekcí – i svou tematickou šíří – liší. Navzdory profitům a ziskům tak tento švédský brand zůstává schizofrenně svůj a jeho zjevná neuchopitelnost z něj pak vytváří příjemné oddechové místo pro skutečné milovníky módy.

(Fotografie: Acne Studios)