Can Themba - The Suit

Oblek

[photomosaic ids=”46755,46756,46757,46758,46759″]

Co může pro jednoho člověka znamenat pánský oblek? Nemluvme nyní o jeho formální, či obchodní roli. Ale spíše intimní. Přestavte si období afrického apartheidu 40. a 50. let a hlavní město Severní Afriky, Johannesburg, a jeho ryze černoškou, chudinskou čtvrť Sophiatown, centrum černošské kultury. Představte si i mladý černošský pár, který v tak neklidné době žije. Jmenují se Matilda a Philomen. Matilda je v domácnosti, zatímco její muž pracuje jako středostavovský právník. Oba jsou mladí a krásní, jenže právě do této idyly se přižene Matildin milenec, kterého se svou ženou Philomen nachytá in flagranti. A právě tak začíná příběh jedné povídky, dnes známé spíše jako divadelní hra, která si do středu dění dala právě onen jeden pánský oblek.

The Suit, “Oblek”, jihoamerického spisovatele Cana Themby se totiž v okamžiku odhalení nevěry začne vyvíjet dosti podivným způsobem. Matildin milenec ve strachu z manžela vyskočí z okna a zanechá za sebou na ramínku pověšený oblek. Philomen, přemýšlejíc, jak by svou ženu potrestal, přijde s až bizarním nápadem: Matilda se k obleku musí chovat jako k živé osobě, být na něj zdvořilá, starat se o něj jako o vítaného hosta, musí ho zabavovat, krmit a dokonce ho brát na procházky. Jedině tak totiž Matildě slouží jako neustálá připomínka jejího hříchu…

Není snad potřeba říkat, že na hru, přepsanou z Thembovy povídky na divadelní prkna v roce 1990 Mothobiem Mutloatsem a Barneyem Simonem, která je nyní uváděna na jevišti Brooklynské akademie hudby (Brooklyn Academy of Music), je až do své derniéry 2. unora naprosto vyprodaná. Tragický příběh Matildy, která se ze své viny nakonec zblázní a spáchá sebevraždu, je však i mikrohistorií své doby, i když je éra apartheidu využívaná ve hře spíše jen jako metafora. V 75 minutách se ale na jevišti odehraje příběh jednoho obleku, který ovlivní hned tři mladé životy.

(Fotografie pořízeny při nedávném londýnském nastudování hry.)