A je to! Reportáž z vlídnosti předávání cen Czech Grand Design 2012

Czech Grand Design 2012

Směšné i vážené, drzé i pokorné, vzbuzující sympatie i antipatie i přesto, že nakonec jejich názor v našem kulturním prostředí zavládne jako ten jediný platný. Předávání akademických cen je jako hra, a když jsme ji letos hráli, zdálo se mi, že její pravidla jsme pochopili až na místě. Stavovské divadlo vřelo, ale úplně jiným způsobem než obvykle. Jen málokdo věděl, kde vlastně sedí, ale všichni tajně věděli, že se na ně dostane – ceny Czech Grand Design jsou totiž velmi velkorysé, a to nejen ke svým návštěvníkům.

[photomosaic columns=”4″ ids=”50566,50567,50568,50569,50570,50571,50572,50573″]

Večer zahájil Roman Zach s elegantním dvacetiminutovým zpožděním. V průběhu večera pomohl vyhlásit 11 různých kategorií a mezi chvilkami zbrklé pseudointelektuální poezie „rozbíjel“ diváky i účastníky svým ostrovtipem. Alenu Hanákovou, současnou ministryni kultury, popíchl otázkou, zdali „je na ministerstvu něco nového“ a s Hanou Zárubovou vtipkoval na téma její barevné rozmanitosti, která většinou čítá jen tři barvy: šedou, černou a bílou. Ostatně večerem provázel diváky už v roce 2006, a tak se po šesti letech vrátil do ještě sofistikovanější scény, tentokrát plné lítajících balónů cukrové vaty, aby přednesl skutečný význam Akademie designu České republiky.

Ta, jak čas ukázal, v konkurenci jiných akademických sborů ustála. Pokud jejím členům promineme zřejmě neutuchající slabost pro modely Hany Zárubové – ano, opět byla nominována a podruhé v řadě vyhrála, což z ní činí skutečnou rekordmanku CGD – musíme označit její počínání za štědré: tak například do nominací za Nejlepší módní design se letos navzdory silné loňské ženské převaze (Kubíčková, Zárubová, Nová) dostali dva muži, přičemž jeden z nich se o titul „nej“ návrháře ucházel poté, co na jiné významné události získal ocenění Nejlepší zahraniční designér. Akademie se letos ukázala i jako velmi shovívavá, když se nakonec skrze dílo Bet Orten – Nejlepší fotograf roku 2012 – rozhodla pomoci lázním Kyselka, které Orten na svých fotografiích zachytila. Porotci dali průchod umělecké regeneraci značky TON, která vytvořila nový koncepční showroom, s nímž vyhrála cenu za Nejlepší obchod. Za grafický design si akademie vybrala studio OKOLO, které se mu věnuje pouze okrajově. Jako cena útěchy pak mohla také zdánlivě působit ocenění Nejlepší designér a Grand designér roku pro Lucii Kodlovou, která na jevišti decentně vysvětlovala rozpojení, které ji s jejím partnerem Danem Yeffetem potkalo.

[photomosaic columns=”2″ ids=”50576,50577,50578,50579″]

„Už od čtrnácti, kdy jsem šila, jsem si myslela, že je oděv placatý, až později jsem zjistila, že to tak není.“  Komentář Hany Zárubové na konto své kolekce

A právě tuto vstřícnost Zachovo upřímné moderování potvrdilo. Ostatně, jelo se i mimo scénář – jeho pravidla porušila například Eva Jiřičná, která se charismaticky vypořádala s pojmem „světový“, když popřela smysl jeho užití v souvislosti s tvůrcem, který uspěl v zahraničí, neboť každý dobrý český tvůrce je přeci… světový. Když jí sál tleskal, podvědomě jsme jí děkovali. A jak postupně Zdeňku Zieglerovi, grafikovi a novému členu síně slávy, tála vata na prstech, docházelo mi, že šanci má každý. Pokud ji někdo nedostal letos, dostane ji příště. V tom spočívá kouzlo každoročního přítmí síně Stavovského divadla.

Kouzlo šance, kterou dostává každý. Snad nikdy nebylo heslo NÁROD SOBĚ cítit výrazněji, neboť skromný okruh výjimečných umělců se odměňuje rovným dílem a spravedlivě. Ač zvláštním, tak přesvědčivým způsobem. Co se může zdát nefér, najednou v kontextech předávání vypadá jako zcela poctivé, a jindy vyčítané opakované nominace náhle znějí logicky.

Ne, není to elitářské, jen vlídné a upřímné, protože ten večer bych zpětně přál každému. V jeho rámci má totiž člověk šanci setkat se s jedničkami ve svém oboru, které i letos tvoří krátký, ale vykrystalizovaný seznam.

[photomosaic columns=”4″ ids=”50541,50542,50543,50544,50545,50546″]

(Vybrané kategorie)

NEJLEPŠÍ MÓDNÍ DESIGN – Hana Zárubová

Svou kolekci Panto.No vytvořila z přírodních materiálů, které ve skulpturálních střizích nesešila, ale slepila.

NEJLEPŠÍ FOTOGRAF – Bet Orten

Autorka aktivistického módního editorialu, který vytvořila v lázních Kyselka.

NEJLEPŠÍ DESIGN ŠPERKUBlueberries

Česká značka tvořená designéry Markétou Richterovou a Zbyňkěm Kulichem své barevné a jednoduché šperky vytváří z částic nylonu skrze technologii 3D tisku.

NEJLEPŠÍ DESIGN & GRAND DESIGNÉRLucie Koldová (a Dan Yeffet)

Citlivým způsobem kombinuje přírodní a syntetické materiály, čímž vytváří originální a přizpůsobivé užité umění.

NEJLEPŠÍ GRAFICKÝ DESIGNOkolo

Kurátorský a vydavatelský „boyband“ byl oceněn za výstavu v krabici Light Sculptures.

OBJEV ROKUDaniel González

V této kategorii zvítězil za své litinové nádobí Jumbo.

SÍŇ SLÁVYZdeněk Ziegler (více o Zieglerovi v našem předešlém příspěvku)