Versus Versace by J.W.Anderson

Versus Versace by J.W.Anderson

[photomosaic columns=”4″ ids=”53850,53844,53841,53853″]

Donatella Versace a britský návrhář J.W.Anderson mají jednu společnou vlastnost: nepopiratelný sklon k estetickému kýči, z něhož se však dokážou, snad zázrakem, nebo silou osobnosti?, povětšinou vymanit. Možná jim jejich časté výstřelky promíjíme jen kvůli tomu, co vlastně jejich jména znamenají. Co se tedy pak vlastně očekávalo od jejich společné práce pro Versus Versace? Výsledek vypadá, jako kdyby do sebe demonstrativně narazila dvě těžká vesmírná tělesa, jejichž společná gravitace má přitáhnout k restartovanému Versus oči celého vesmíru.

U každé spolupráce dvou návrhářů/značek už ze začátku vyvstává jedna zásadní otázka: jak spojit dvě (často protichůdné) vize? J.W.Anderson na tento problém šel u své první kolekce Versus asi tím nejlehčím způsobem: vzal dva archívy – svůj, pokud se dá mluvit díky jeho mládí o archívu, a Versus – a spojil je dohromady.

Anderson měl vždy tendenci převádět dámský oděv na muže a pánská část jeho kolekce pro Versus je tak (doslova) nepohlavním hybridem, z něhož, a to více jak z Donatelliny vlastní řady, čpí komerční vypočítavost spíše než snaha vytvořit společnou prací něco nového. První Versus Versace by J.W.Anderson je totiž čistým spojením Andersonových forem posledních kolekcí s odkazem na minulé edice Versus.

Spoustu střihů přenesl J.W. ze své vlastní kolekce podzim/zima 2013. Ta díky své povaze vyvolala vášnivé diskuse, ale působila v kontextu londýnského fashion weeku jako příjemné osvěžení a snad i možný další vývoj pánského oděvu. Jenže tímto krokem (použitím stejných nápadů) Jonathan svoji ideu v podstatě redukoval na obyčejný artikl se vzorem či referencí na původní Versus na povrchu. Celý tento proces pak nešťastně zakončilo použití stejné krajky z Andersonovy pánské kolekce jaro/léto 2013 na zádech některý svršků pro muže.

První Jonathanova kolekce pro Versus Versace tak na jedné straně splnila to, co měla: Donatella Versace se spojila s J.W.Andersonem. Jenže způsob tohoto provedení není příliš šťastný – z kolaborací má vzniknout něco nového, něco předtím nevídaného. Tento první pokus je však jen přehlídkou recyklovaného materiálů.

Tato řada ještě odhalila jednu skutečnost, a to sice, že tvorba J.W.Andersona pro muže je sice v lecčems inovativní, nebo snad revoluční, ale vpravdě sezónní a nelze ji opakovat více než jednou.

[photomosaic columns=”5″ exclude=”53850,53844,53841,53853″]

(Fotografie: Getty Images)