Jakub Polanka: Jesus Gang Project

Jakub Polanka - Jesus Gang

V lecčems zcela zázračně konzistentní, ale přesto vždy rovněž zázračně jiný… Ač je na Jakuba Polanku tu a tam troušena kritika, jedno se mu musí nechat: svým sugestivním stylem, jehož autenticita leží někde mezi oběma póly, si umí naklonit i své potenciální kritiky. Jeho síla totiž tkví především v citu pro decentní okázalost, show a komplexní estetiku a všechny tyto atributy pak spojil na nedávné performance/fashion show, kterou Polanka se svými kolegy připravil v Londýně.

Tam se česká delegace módních designérů a studentů vydala pod perutěmi podpůrných aktivit začínajícího Czech Fashion Councilu, jež využil štědrosti British Fashion Councilu, pořádajícího každý půlrok při příležitosti londýnského týdne módy panel pro návrháře z celého světa s názvem International Showcase. V jeho rámci představil Jakub Polanka, mnohými označován za nejlepšího českého návrháře, svou aktuální kolekci Jesus Gang Project.

Zcela prozaický, až mírně úsměvný název celé kolekce předesílá, v co se Polanka na blížícím se prahu čtyřicítky a přelomu svého tvůrčího života rozhodl uvěřit. Podmanivá aura oděvní kultury městských ghett a gangů jako afrodiziakum stále funguje, i když i její trvanlivost má své limity a Polanka její síly využívá na krajnici časového vývoje, kdy se z této módy postupně stává přežitá vzpomínka. S fenoménem krajního překlenutí však Polanka pracoval odjakživa, což z něj činí hbitého i zkušeného lovce polovyjetých trendů.

Podobně hbitě zareagoval například i v kolekci jaro/léto 2012 a naposledy – právě s oním ghetto clothing – na Prague Fashion Weekendu, kde se jeho Belleville zařadila mezi nejcitovanější české kolekce následujícího podzimu. Ostatně za Belleville je Polanka nominován i na Czech Grand Design a nutno podotknout, že zaslouženěji než další nejmenovaní nominovaní. V kostýmů z Belleville projevil Polanka ztrátu zájmu o obvykle komplikované a strukturované vrstvení siluety, jeho styl doznal zjednodušení, v jehož základu hovoří především materiál. Tak tomu je i v kolekci Jesus Gang Project, kde je možné sledovat návrat k počátečním Polankovým kolekcím.

Do knihy vzpomínek nahlížíme především skrze taftové a šusťákové materiály, které se tu v zajetí lineárnosti kříží s tradičním úpletem a odstíny šedé. Prvek anonymní identity – to když zahalil modelům a modelkám tváře segmenty látky – šikovně doprovodil celý estetický dojem z kolekce, který dovršila samotná návrhářova performance. Na ní Polanka svou tvorbu doslova postříkal – rudou barvou skrz do obrazu Poslední večeře vyřezaného nápisu: „But today the way I play the game has got to change yeeh!“ S tím pak můžeme souhlasit jen napůl. I přesto tleskáme, stejně jako londýnské publikum.