Jilina labutí píseň

D13897905741112275_4

Přišlo to jako blesk z čistého nebe, bez jakýchkoli náznaků a jen chvíli po představení dámské jarní kolekce. Jil Sandernapotřetí opustila svoji vlastní značku, nechala ji osiřelou v rukách týmů několika asistenčních designérů. Sezóna jaro/léto 2014 je tak poslední, na níž se Jil jakkoli kreativně podílela – a na pánské podzimní řadě letošního roku, ačkoli byla velmi esteticky povedená, to bylo najednou sakra znát. Chybělo v ní to, co dělalo kolekce Jil Sander kolekcemi Jil Sander: přesah, kterými Jil často komentovala dění ve společnosti, dokonce i v umění, avšak nikdy tak, aby byla její sdělení příliš snadno čitelná a rozpoznatelná.

Tyto komentáře si pak neodpustila ani ve fotografických sériích, které kolekce doprovázely: kupříkladu když nechala v roce 2000 modelku upřeně se dívat do praskliny ve skle, když na snímcích v roce 1989 pózovala modelka jako statečný businessman, když sedm let na to zpřetrhala Guinevere van Seenus květinovou tapetou…

Patrizio Bertelli, předseda Prada Group, jež značku Jil Sander několik let vlastnila, řekl: „Tak silné jméno jako Jil Sander nepotřebuje [zakládajícího] designéra na židli.“ Nejspíš si neuvědomoval, že právě onen designér značku vybudoval a že v módě je často důležitější to, co se za oděvem skrývá, než to, co je prvoplánově vidět. I z toho důvodu se historie opět opakuje, a tak jakmile je Jil „z domu“, i takový mistr jako David Sims, který stál za zrodem několika kampaní brandu i za dob Rafa Simonse, najednou tápe a nabízí nám sice krásnou a romantickou sbírku fotografií, avšak používá jen triky, které už vystřílel na nespočet editorialů v časopise Arena Homme+ a koneckonců i na samou Jil. V podstatě stejně laděné fotografie už Sims jednou nabídl, a to ke kolekci podzim/zima 2004. Jil si zaslouží víc.

Slova pana Bertelliho se tak jeví ještě více krátkozraká, když k nim přičteme fakt, že ihned po odchodu Jil Sander v roce 2000 se značka začala dostávat do finančních ztrát. Kdepak, osobnosti typu Jil Sander nejsou nahraditelné, i když by to pro módní průmysl bylo nejspíš velice snadné řešení. Život však přináší změny a jsme to my, kdo se musí adaptovat. Jak dlouho však vydrží Jil Sander bez Jil Sander, je otázkou.