Tóny narcismu oblečené od Diora

yodelice_familiar_fire

Nechci v žádném případě zpochybňovat sílu propojení celebrit a módního průmyslu, koneckonců jsou to nutné mosty mezi značkami/návrháři a jejich obecenstvem, které nedokáže postavit ani ta nejzkušenější PR agentura. Povaha hvězd, které artikulují filosofii značky, se však značně proměňuje. Mainstreamové stars už zkrátka nefrčí (i Karl Lagerfeld se onehdá seknul s Bradem Pittem pro Chanel No. 5), v kurzu jsou podivínové, tváře, které se raději stahují do pozadí, osobnosti alternativní scény a někdo si pro jistotu vytvoří svou vlastní celebritu. (Nikdo jiný než Hedi Slimane.)

Nemóndénní osobnosti jsou zkrátka populární – už jen proto, že se vždy dají v tichosti odvolat a jsou jaksi “neoficiální”. Podobnou neformalitou oplývá i poslední spolupráce domu Christian Dior a jeho pánské divize, vedené Krisem Van Asschem, s francouzským hudebníkem Yodelice, který pro značku znamená předobraz “moderního dandyho v džínách a pečlivě střiženém saku”, svírajícího umělecký nástroj s až narcistickou zahleděností.

Yodelice se totiž od Dior Homme nechal obléknout pro účely svého posledního klipu Familiar Fire z alba Square Eyes a že se soustředí možná více na vizuál a estetiku než na samotnou muziku, je jasné již z několika prvních sekund klipu, kdy jsou naprosto nezajímavé tóny akustické kytary doprovázeny detailními záběry, odhalujícími kousek po kousku Yodelicův model, jeho tvář, kytaru vytvářející dojem lebky, vousy, prsteny, po chvíli i tetování, první vrásky – až se mu pod tíhou digitálně vytvořeného stáří podlomí kolena a na malé kousky rozpadnuvší se klobouk odhalí šedivé vlasy. Zpívá o lásce, jediné melodické cestě, která člověka doprovází jednotlivými obdobími života – v trojdílném obleku (s džínami místo obvyklých kalhot) a s potištěným hedvábným šátkem okolo krku.

Zkuste vypnout obraz a na povrch vypluje jen průměrná písnička, ohraný lyrický kolovrátek, a to ještě s velmi nejistým koncem. Jenže móda je vrcholným umem obrazutvornosti převedeným do každodenního života a pro tento účel si Dior nemohl vybrat lépe. Muže v nejlepších letech z předměstí Paříže, který to dotáhl na pozici lokální hvězdy, obléká francouzský dům pod vedením Eliotta Blisse, oblíbeného režiséra Marion Cotillard. Takové “nehvězdy” jsou dnes hvězdami – protože jsou nám zkrátka daleko blíže. Je to na jednu stranu sympatické, na druhou až tíživé. Každopádně Dior a jiné značky se díky těmto lidem nikdy nezdály blíže!