Umělecké memoáry kadeřníka módy

Francois Ilnseher

Francois Ilnseher si rozhodně nemůže stěžovat na špatné reference v životopisu. Jeho umění – toho původního, kadeřnického – využili fotografové jako Patrick Demarchelier nebo Annie Leibovitz, objevil se ve všech prestižních módních magazínech nevyjímaje Vogue, Harper’s Bazaar či Vanity Fair a pod jeho rukama se proměnily účesy hvězd jako Sophia Loren, Brooke Shields, Susan Sarandon nebo Faye Dunaway. Francois Ilnseher je zkrátka veteránem módního průmyslu, táhne mu už na 74 let, ale před dojezdem své kariéry dal na stará kolena přednost začátku nové.

Tento švýcarský kadeřník, který se v 60. letech zařadil mezi nejvyhledávanější Newyorčany, je totiž v poslední době znám spíše jako malíř, sochař a umělec pracující s mixed media. Veškerá umělecká exprese však směřuje jediným směrem: reflexí nad vzpomínkami na řadu let, které prožil v módě. Jeho tvorba je esteticky podmanivá, ačkoli v sobě skrývá jakýsi negativní podtext – jak on sám říká, tento rozpor je kukátkem do přitažlivosti i frustrace módního průmyslu.

V newyorské galerii Molly Krom jsou právě nyní k vidění jeho poslední koláže, v nichž Ilnseher vytváří tváře, obrazy a nakonec i paměti, kterým by chtěl až milostně propadnout. “Moje práce kombinuje léta intimity s uměním, které přetvářelo tváře těch nejkrásnějších lidí na světě. Tyto velmi osobní prožitky světa krásy a módy se v mé práci dobírají konce dramaticky i citlivě. Kopu ve svých pamětech, abych vytvořil obrazy, které ještě neexistují.”