Bill Cunningham: Facades

Bill Cunningham: Facades

Dávno předtím, než se před vchody do sálů módních přehlídek v Paříži, Miláně, Londýnu či New Yorku začali se svými fotoaparáty objevovat Scott Schuman, Tommy Ton nebo Jak & Jil, věděl Bill Cunningham, že molo je sice úžasným zdrojem nápadů, ale že opravdová móda se odehrává na ulicích. Až v kulisách měst se totiž ukazuje, co ze závěrečných défilé je skutečně módou, tedy co uspělo, co se nosí. Jen před několika dny oslavil Bill úctyhodných pětaosmdesát let, aniž by však vynechal svůj pravidelný fotografický sloupek o stavu současného stylu v ulicích pro The New York Times.

Stejné noviny vydaly v ten den i druhý text — tentokrát ne od Billa, ale o Billovi. V den jeho narozenin totiž New-York Historical Society otevřela výstavu Bill Cunningham: Facades, která shrnuje jeden celý Billův projekt z let 1968 – 1976.

Fashion show byla vždy na ulici. — Bill Cunningham

Stejnojmenná série osmdesáti osmi tisků na stříbrné želatině je módně-dokumentární prací, která odhaluje krásy a bohatství newyorské architektury a módní historie. Bill Cunningham začal sbírat vintage oblečení po vetešnictvích, bleších trzích, ale i po aukcích, a na svém legendárním kole objížděl New York a vybíral vhodné lokace. Šaty z dob přelomu 19. a 20. století a moderny mohou na betonových chodnících či před mrakodrapy vyznít až žertovně, diváci si však musejí být vědomi jednoho faktu, a to sice, že Cunninghamovy fotografie vznikaly v době, kdy byly z pokynů investorů a tehdejších „developerů“ bourány takové stavby jako Pennsylvania Station, Vanderbilt Mansions, City Hall Post Office a zanikaly městské plochy jako zahrada na Madison Square. Fotografie jsou tak spíše zachycením ducha doby a míst, které lidská ruka od toho času často přetvořila v nepoznání.

New-York Historical Society dostala všechny tisky darem už roku 1976, kdy byl projekt dokončen a vyšel knižně. Modelem Billovi stála převážně Editta Sherman, taktéž fotografka, s přezdívkou Vévodkyní z Carnegie Hall, poněvadž s jejími umělci pracovala přes šedesát let. Sherman odvádí na fotografiích vynikající práci — díky make-upu, pózám, stylingu, ale zvláštnímu vyzařování, jež vychází z každého jejího pohledu. Série však není ani glamour zábavou, kdepak — ve své podstatě je totiž “jen” velmi citlivým a upřímným pohledem na módu. „Móda je brnění, v němž přežíváme každodennost života. Nemyslím si, že se jí můžete zbavit. To by bylo jako zničit civilizaci!“ — koneckonců od člověka s tak nefalšovaným obdivem k módě je těžké očekávat jakýkoli jiný pohled.

Výstavu Bill Cunningham: Facades můžete až do 15. června v hale New-York Historical Society.