Feministka u Louis Vuitton

Annette Kelm - Körperumhänge

Paříž, Tokyo, Benátky, Singapur — v těchto čtyřech světových kulturních metropolích svými výstavami a kurátorskými počiny provokuje Espace Culturel Louis Vuitton, galerijní prostory moderního umění, za nimiž stojí francouzská značka. Minulý víkend k nim přibyl další, a to hned za hranicemi České republiky — v sobotu slavnostně otevřela své brány mnichovská pobočka, jež, jak už je u Escape Culturel zvykem, láká na originální koncept hned u první výstavy.

Co je doma, to se počítá, mohl by znít podtitul expozice No Such Thing As History: Four Collections and One Artist, poněvadž se zaměřuje na díla, umělkyni a osobnost silně spjaté s prostředím Mnichova. Dvacet předmětů ze soukromých německých sbírek tak obklopuje osm nových fotografií Annette Kelm, jež se sice narodila ve Stuttgartu a žije nyní v Berlíně, v Espace Culturel München se však představuje prostřednictvím snímků inspirované životem Hannelore Mabry, minulý rok zesnulé herečky, socioložky a klíčové osobnosti německého feministického hnutí působící od šedesátých let v Mnichově.

Annette ve své nové sérii pracovala s „Körperumhänge“ neboli tělovými róbami, které Marby a ostatní feministické aktivistky nosívaly na demonstrace. Vyráběly je z prostěradel a pomalovávaly je politickými hesly. Naproti jim stojí obraz Lukase Duwenhögger parodující Botticelliho „Zrození Venuše“ díky přidaným odkazům na italskou módou nebo polystyrenové krychle spojené samolepící páskou Henrika Olesena. Dohromady tak výstava — stejně jako mnoho z dosavadních počinů Espace Culturel — působí dojmem jisté nahodilosti, kterou však koncept výstavy mění v řád a jasnou myšlenku. Snad se jen pousmějete nad rozporem, že módní značka pořádá výstavu, jejímž hlavním bodem jsou oděvy feministek.

„Jsme velmi rádi, že naše první výstava představí veřejnosti díla Annette Kelm, talentované německé umělkyně, jedné z uznávaných špiček soudobé fotografie, v režii Jense Hoffmanna, mezinárodně respektovaného kurátora. Spojení těchto dvou jmen je v souladu s posláním Espace: podporovat nové i známé umělce v jejich tvorbě a přispívat k veřejné diskusi o soudobém umění tím, že se veřejnosti budou představovat zajímavé kurátorské počiny,“ říká Michael Burke ze společnosti Louis Vuitton a nezapomíná dodat, že právě fixace jednotlivých galerií na své domácí prostředí je to, co z jednotlivých prostor dělá unikátní síť výstavních místností. Člověka tak jen napadá, jak by po výstavách jako Kam by měl jít Othello? nebo Renesance mohl vypadat otevírající program pražského Espace?