Screen Shot 2014-03-14 at 14.30.49

Jamie Reid + Peter de Potter = starý punk + nový punk

Punk’s not dead! Ale kdeže… Punk mrtvý je, stejně jako všechna hnutí závislá na dobové situaci svého vzniku. Dnes už nežijí punkeři, dandyové, mods nebo hippies, co však přežívá je myšlenka, nebo myšlenky, pokud je jich více — a ty mají mnohdy daleko větší váhu než kterékoli jiné projevy, které je mohou následovat. Nakonec výstava Punk: Chaos to Couture, jíž minulý rok sestavil Kostýmní institut Metropolitního muzea v New Yorku, byla jistým epitafem této subkultury, i když právě díky její umělosti a přílišnému spojení s komercí si lidé začali znovu uvědomovat „o čem že ten punk vlastně je“ a i v českých médiích se objevilo několik zajímavých a erudovaných článků na toto téma.

Oděvní značka Fred Perry, často spojovaná více se stylem různých alternativních skupin než se svým zakladatelem sportovcem, nyní mezi oběma punkovými hnutími — tedy tím původním a současným, jaksi profiltrovaným pojetím — staví můstek: k jednomu projektu totiž přizvala umělce Jamieho Reida a Petera De Pottera. První jmenovaný je synonymem punku jako vizuálního směru, má na svědomí krom jiného práci pro Sex Pistols, pro něž vytvořil přebaly desek jako Never Mind the Bollocks, Anarchy in the UK, Here’s the Sex Pistols aj.; druhý je Belgičan, který svými obrazy destruuje lidské tělo, vždy tak trochu nahodile, avšak skrytě promyšleně a systematicky. Oba pak stojí za zvláštní sérií košil a krátkých snímků, z nichž je právě šestice filmů velice zajímavým pohledem na grafickou identitu punku.

Vždy mě těší spolupracovat s lidmi, kteří jsou schopni nabídnout něco nového. Líbí se mi, jak Peter vzal části mé tvorby a předělal je podle sebe. — Jamie Reid.

Peter De Potter se totiž nechal inspirovat Jamieho prací, která se objevuje i na povrchu limitované edice polokošil. „Jamieho punková díla jsou velice vzrušující a ani po dekádách vůbec nezestárla,“ říká o práci punkového matadora De Potter. „Je pro mě snílkem i aktivistou zároveň. Jeho tvorba má neotřesitelnou logiku, ačkoli se může zdát, že za svůj život už několikrát převlékl umělecký kabát. Vždy se v divákovi snaží něco vyprovokovat, ať už jednoduchý pocit nebo hlad po spirituálnu.“

Všechny De Potterovi filmy se jmenují Jamie Re-imagined a jsou směsicí mnoha věcí, od filmových fragmentů přes fotografie až po Peterova vlastní díla. Objevují se v nich i košile, které se přes tuto spolupráci snaží Fred Perry prodat.

Ale takový už současný punk je.

První film představuje Jamieho Reida před vlastním obrazem, ukazuje tři části symbolu OVA a gesta, z nichž OVA vychází. Dále obsahuje fragmenty z Reidova období, kdy stál za grafickým designem radikálního časopisu Suburban Press, smíchané ze záběry z umělcova studia.

V druhé části jsou komponenty symbolu OVA vyjádřené současnými mladými lidmi. Ty jsou smíchány s detaily na sochu Boudicca v Londýně. Rychlý střih vytváří pocit rozčílení a naléhavosti. Naproti tomu je postaven slogan “peace is tough” se statickými záběry.

Třetí film je spíše náladovým dílkem, v němž jsou do kontrastu postaveny nepokojné a nervózní obrazy se záběry rozčeřené Temže a kouřícího chlapce. Snímek obsahuje také koláže tváří s mravenci, které odkazují na rané kresby Jamieho Reida inspirované Dalího dílem. Situacionistický slogan “demand the impossible” je vyveden v typickém řezu písma Jamieho Reida.

Čtvrtý snímek je nekonečnou smyčkou současných mladých lidí předvádějících znak V. Záběry jsou smíchány se symbolem OVA Jamieho Reida, zhroucenými kolážemi a novými scénami.

Pátý film je staccatovou směsí rekontextualizovaných screenshotů, přetočených filmovým materiálem a nových koláží.

Vše zakončuje šestý film představující Reidovu předělávku Delacroixova obrazu Marianne. Nahý muž evokuje pocit nadcházející revoluce. Dále je konfrontován s obrazy ze Suburban Press.