Žena, která umí oblékat film

Grandhotel Budapest

Říká se, že filmy Stanleyho Kubricka připomínají šachové partie. Sám Kubrick byl totiž vášnivým hráčem této staré deskové hry, jejíž pravidla jsou stejně přísná jako jeho filmy. Puntičkářství měl Stanley v krvi už jako malý kluk a jeden z mála členů jeho týmu, kdo s ním zvládl tuto precizní hru vést, byla Milena Canonero – jedna z nejnadanějších kostymérek, která umí oblékat film. Seznamte se s legendou, jež má nyní na kontě i sledovanou spolupráci značky Fendi a snímku Grandhotel Budapešť.

Vybavujete si ten šílený výraz? Ten jediný pohled, k němuž se perfektně hodil sterilně bílý oblek a ikonická černá buřinka? V kultovním filmu Mechanický pomeranč jej kostýmem podpořila právě Milena, vynalézavá Italka, která se pro sbírání nominací na Oscara za nejlepší kostýmy narodila. Na kontě jich totiž má už několik – sošku americké filmové akademie si zasloužila za kostýmy ke Kubrickovu dílu Barry Lyndon, k Chariots of Fire Hughe Hudgesona a Marii Antoinettě od Sofie Coppoly.

Narodila se v roce 1946 v severoitalském Turíně, kde začínala jako pouhá kostymérka komerčních spotů. Díky četným reklamním zakázkám v zahraničí se však brzo seznámila s mnoha světově proslulými režiséry včetně Kubricka, s nímž byla, podle svědků, naladěna nadpozemskou strunou kreativního souznění: ve zmíněném Mechanickém pomeranči dokázala protnout autentičnost předlohy (novela od Anthonyho Burgesse), představu samotného režiséra a zároveň i vlastní autorskou identitu.

Brilantní kostymérské schopnosti prokazuje Milena také v aktuálním snímku Grandhotel Budapešť, na jehož „výzdobě“ se spojila s Venturini Fendi. Ta si pro snímek připravila kožešinový kabát sivé barvy a plášťového střihu, jenž ve filmu oblékl policejní inspektor v podání Edwarda Nortona. Mimo to do kožešin tradiční italské značky oblékla také herecky hostující Tildu Swinton. Ke spolupráci pak režisér snímku přizval ještě Miuccii Prada, která spolu s Milenou vytvořila set vintage zavazadel a kožený komplet postavy Joplina, kterou ztvárňuje Willema Dafoe. Zbytek pak připadl na samotnou Milenu, která v kulisách bizarní země, kde se děj veselohry na motivy knih Stefana Zweiga odehrává, rozjela ostře kontrastní kompozice. Kostýmy samy vypadají jako by spadly z nebe módních mol Paříže, Milána a New Yorku. Vycházela přitom z tradic hotelových uniforem, které se bez pochyby po velkém úspěchu filmu promítnou do nejedné pánské kolekce. Mnozí dokonce předpokládají, že za Grandhotel Budapešť získá Milena čtvrtého Oscara. Definitivně by tím tak bylo stvrzeno postavení Mileny Canonero jako nejvlivnější kostymérky Hollywoodu. Její tvůrčí mapa je už teď ostře sledována trendsetterskými studii a módními redaktory, pokud tak stojíte o čerstvou dávku možných trendů stačí jen zajít do kina.