Normální košile

COS x Nendo

Je bílá pánská košile objektem k tematizování? Pro některé módní značky zjevně ano, poněvadž na letošním ročníku Salone del Mobile se jí krom Dior Homme věnoval i konfekční brand COS, minimalistické dítě řetězce H&M. Zasvětilo jí projekt ve spolupráci s japonským designovým studiem Nendo, které připravilo instalaci, jež chce do předmětu každodenního použití vnést okamžik pozastavení se nad běžnou věcí.

„Normál“ je vůbec skloňované slovo sezóny, a to nejen té módní. Obyčejné věci jako by měly naráz zvláštní energii, které je nutné si všímat. O čistém „normálu“ v módě však mluvit nelze, protože cokoli móda vynese na světlo, je rázem výjimečné. A takto se chová i košile v instalaci, která byla ke zhlédnutí v jednom z prostorů v milánské čtvrti Brera.

Designér Oki Sato a jeho spolupracovníci z Nendo vytvořili několik navazujících rámců, v nichž se bílá košile proměňovala z bílé přes šedivou až k černé, kdy světlo dopadající na její bílý povrch tvořil bloky barev… Pět různých kovových instalací však mělo jeden společný jmenovatel, a to vytvořenou dynamiku, kterou by člověk u staticky zavěšených předmětů nečekal. Jenže právě ona dynamika dává nakonec bílé košili smysl — i ta ho totiž nabývá jen na těle, kdy jí čelíme programu našich (ne)všedních dní.