Produktová superstar Arik Levy

Arik Levy

Dobří holubi se vracejí, ti lepší prý zůstanou. Taková editace tradičního českého přísloví by se dala použít v kuriózním případě Arika Levyho, francouzského designéra izraelského původu, který se v českých kulturních podmínkách zapsal jako produktová superstar. Jeho nekonečný comeback totiž v Čechách obdaroval respektované značky jako BOMMA, Lasvit či Verreum. Otázkou zůstává: umí tenhle holub ještě létat?

Arik Levy se narodil v roce 1963 v Tel Avivu. Od roku 1992 však působí v Paříži a jeho studio L Design se zabývá jak produktovým, tak i grafickým designem, výtvarným uměním a architekturou. Z Levyho se tím pádem stal ten druh designéra, jehož podpis prodává — proto jej možná rozdává tak štědře.

Estetika studia L Design dnes představuje synonymum křehké, a přesto neprostupné anorganické struktury, jež oslavuje masiv a nabourává představy o šlechtěné kráse. Jako takový se tento styl upsal několika předním českým výrobcům. Například Lasvit s Levym představil hned tři modelové řady. Důmyslná kompozice několika barevných segmentů ve tvaru obyčejných láhví designu lustru Jar RGB (barevné kompozice totiž mají navozovat barevný RGB model) však zřejmě nastavila laťku příliš vysoko. Delikátně broušené tvary ledkových světel Crystal Rock, které byly představeny na letošním Salon del Mobile, a rafinovaně větvený tvar modelu Labyrinth totiž oproti předešlému RGB lustru splňují pouze nezbytné technické a estetické účely. Takové dekorativní lahůdky si mohl tento nedbale elegantní Francouz v běžeckých botách s čistým svědomím dovolit snad jen v rámci prací pro BOMMA, mechanickou výrobnu broušených křišťálových objektů ze Světlé nad Sázavou. Pro ně v letošním roce vytvořil kolekci váz a mís s názvem Glass Mount, kde se broušené struktury mísí s dřevěnými prvky.

Levyho české portfolio však zpětně rafinovaným způsobem doplňuje poslední velkonákladová produkce designu pro tuzemskou výrobu interiérových doplňků ze stříbrného skla, značku Verreum. Zahrádka Drop o průměru 26 centimetrů tak jako by spolu s pár záblesky Levyho snahy na českém území splňovaly nevyřčená předsevzetí. Pravda totiž stále spočívá v jediné skutečnosti: Levy prodává! Díky jeho návrhům pro Lasvit se česká značka dostala do výstavního panelu prestižního obchodního domu Harrods, a to do departamentu Home, kde jsou standardně upřednostňovány značky daleko zvučnějších jmen. A ze stejně „šlechetných“ motivů jednají i ostatní subjekty, které s Levym na zdejším trhu dychtí po spolupráci.

Snad mohu říct, že v Česku také potřebují mě. Mohu pomoci svým renomé, nápady. To je pro mne až zásadní — vědomí, že posouvám věci kupředu,“ přiznal Levy v nedávném rozhovoru pro Hospodářské noviny. Je tedy možné, že nás aktuálně tahle produktová superstar imponuje jen díky naději, kterou do českých skláren vnáší? Skutečně bychom si bez něj neporadili? Patos designérských spolupráci je však takzvaně trendy všude ve světě. Švédské H&M dobývá high-endové zákazníky s Alexandrem Wangem v záloze a o přízeň se hlásí i méně známá jména. Nad poctivou práci si dnes ostatní úspěšně jen ničí záda, neboť lidově přezdívané „píárko” je klíč k úspěch. Škoda jen, že to samé platí i v originálních českých dílnách.

(Levy připravuje další kolekci se značkou Ton. V rámci zakázek na území ČR jste od něj mohli obdivovat také titanové prsteny vytvořené v produkci s designérem Janem Čtvrtníkem či tenkostěnnou kolekci skleněného nádobí pro dnes už neexistující sklárnu Květná. Arika Levyho v Česku zastupuje PragueKabinet.)