A kde je tady dekor?

10330493_679359728766412_2988055264591830468_n

„A kde je tady kalcium?“ ptají se bezelstné děti v reklamě na Pribináčka. Televizní spot jako by odrážel podobu soudobého apetitu. Ptáte se proč? I my se totiž stejně bezelstným, avšak nenasytným hláskem ptáme po našem kalciu – kalciu, jímž si dochucujeme všední estetiku. Všudypřítomný dekor čili dekorace, výzdoby a ozdobné detaily se za posledních několik let se staly základem obecného vkusu a podmanily si globální styl včetně módy a designu. A ač byly dekorační opulence na dlouhá léta jakkoliv zapovězeny, nyní po nich lačníme stejně jako ty děti po kalciu. A to pořád.

Prognózy, které se před zhruba třemi sezónami začaly objevovat v kolážích respektovaných trendstudií, měly pravdu. Redukovaná estetika nám začala hořknout na jazyku a minimalismus se stal omluvou za neschopnost. V trend knihách sezóny jaro/léto 2013 se tak například objevily trendy jako „lyric“ či „chiméres“ a je úplně jedno, co to znamená, podstatné je, že tyto termíny vystřídaly jinak k uzoufání opakující se slova jako „monochrome“ či „shades“, která předznamenávala sterilní jednoduchost. Společnost si totiž přiznala, že minimalismus takzvaně dojížděl z předešlých let optimismu, kdy jsme i přes neblahé aspekty hospodářské krize čelili vstříc budoucnosti. Jenže neustálený vývoj nás donutil pohlédnout zpět, a tak se světové galerie začaly rochnit v minulosti. Britská Royal Collection představila výstavu tudorovských kostýmů, v plánu byla retrospektivní výstava italských couturierů a jinak avantgardní Palais de Tokyo se uchýlilo k tradičnějším výstavám v horních patrech své galerie. Značky v marketingových strategiích přesedlaly z technologie na tradici, což podpořila i mnohá výročí a jubilea. Byli jsme nuceni odvrátit svůj zrak od strnulé budoucnosti a vrátit se pár kroků nazpět k bohatě dekorované minulosti. V módě a designu se tak zakořenilo heslo „tady a teď“, což způsobilo hysterii v oblasti slastného dekorování.

„Zavrhovaný dekor se vrátil do světa současného designu již před několika lety, jeho nová vlna však zdaleka není jen o povzbuzování krásy v našem životě či líbivém dekorování.“  – Jiří Macek 

Zažíváme ostatně boom potištěných košilí. Prada na ně aplikuje havajské vzoryRaf Simons tváře z portrétů umělce Briana Calvina a Kris Van Assche se v zimní kolekci Dior Homme pro rok 2014 dokonce odhodlal k vyšívání konvalinek – nejen na košile. Stejnou renesanci bohatých vzorů a textur zažívají i textilky. A vůbec, interiérový textil a tapety zažívají comeback! O dánské značce Kvadrat se dozvídáme jen kvůli spolupráci s Rafem Simonsem. Celistvá kolekce čalouněných textílií s podpisem belgického návrháře byla představena v únoru tohoto roku v Londýně a její charakter jako by odpovídal charakteru poslední Rafovy pánské kolekce: těžké materiály s odlehčenými neonovými odstíny vykazují znaky návrhářova bohatého rukopisu, který uplatňuje i v oděvní tvorbě. Rozbité geometrické tvary a kaleidoskopické (či snad apokalyptické?) kompozice zas pro belgickou značku tapet Omexco navrhl maison Martina Margiely. Pět designů – La paésine, La mosaïque, Le rideau, Le point de croix and L’optique – bylo představeno na letošním Salone del Mobile, které se neslo v duchu interiérové couture, tedy pojmu, který je nyní aktuální i v českém prostředí.

Už tento pátek startuje čtvrtý ročník artdesignového festival Křehký Mikulov, jehož hlavním tématem je právě dekor. Ten bude v rámci expozice mikulovského zámku zastoupen především projektem Křehký Editions, na němž se podíleli designéři, grafici a ilustrátoři a nechali se unést poetikou porcelánu, na nějž nanášeli úryvky z haiku poezie, vlastní ikonografii nebo biedermeierovské výjevy.

Že by tak byla znovu řeč o dekoru? Ano, kdo totiž nemá ten svůj, jakoby nežil. Z tetování se stal stylový manýr a doby, kdy inkoustem ozdobená kůže představovala tabu, je ta tam. Dekor tak převládá i na zcela intimní rovině, a to protože jsme se jej naučili milovat. Marketingový trik? Možná. Jenže nám ta dekorovaná doba vyhovuje, takže ji neváhejte podlehnout! Dekor poskytuje snadno přijatelnou identitu, kterou musíme mít. Například fotografické studio Toiletpaper – nebýt jejich letošní expozice v Miláně, málokdo by se o ně zajímal. Co udělali? Jednoduchou věc, kompozicemi vlastních fotek potřísnili vybrané designové produkty. Hodilo by se říct odekorovali… Pokud tak musíte tentokrát něčemu rozumět, jsou to vaše vlastní mimikry, kterými žije celý svět. A začít můžete u vašeho oblíbeného filtru na Instagramu.