Křehký Mikulov 2014: na hranici fikce

Jakub Berdych - prostorová vitráž Robot

Někde mezi iluzí a konkrétními tvary se zmítá letošní ročník tradičního artdesignového festivalu Křehký Mikulov — a již za týden tato událost obsadí jihomoravské město s objekty, které balancují na hraně fikce a skutečnosti.

Už jen hlavní symbol letošního ročníku – prostorová vitráž Robot – napovídá, že atmosféra iluze bude jakýmsi doprovodným tématem všech instalací. Designér Jakub Berdych, Robotův autor, seskládal tento otáčivý kříž z různobarevných vitrážových oken, do nichž jsou zasazeny světelné trubice, které díky pohybu ramen kříže a lomu barev vytvářejí fiktivní pocit z raní mše, kdy nedělní slunce prosvítá barevnými mozaikami venkovských kostelů. Na jeho hru s citovou imitací navazuje hvězdné duo letošního Mikulova, designér Andrea Mancuso a architektka Emilia Serra, kteří spoluutvářejí projekt Analogia Project, soustředící se na nezvyklé variance interiérových dekorací s uměleckým přesahem, jenž hraničí s vytvářením iluzorních prostorů v prostoru. „Analogia Project je fiktivní interpretací designu, který v sobě skrývá jak reálný prostor, tak nehmatatelné vztahy mezi objekty a prostorem,“ specifikuje svoji tvorbu dvojice. Do Mikulova přijíždějí s instalací připravenou přímo na míru mikulovského zámku, s květinami i bohatým lustrem. Na míru pro Mikulov pracovala i konceptuální designérka Margot Charbonnier, která si pro festival připravila ubrus LeLinge. Ten, stejně jako další díla této melancholicky experimentální umělkyně, lze různě variovat, a tak vytváří svébytný textilní objekt.

Textil a oděv si letos v rámci Křehkého Mikulova ostatně vydobyly speciální postavení. Rozšíření svého projektu Rencontres delicates tu představí návrháři Pavel Brejcha a Monika Drápalová – Pavel se z bílých oděvních skic posunul ke zhmotnění jemného skeletu představených oděvů v provedení z černé organzy, zatímco Monika vystoupí z obrazů a ukáže něco z tvorby pro událost Vintage Fair. V rámci oděvních tendencí se rovněž představí respektovaná slovenská fotografka Lucie Nimcová, jež v jedné z věznic sledovala příběh recidivistky Triny, která v krátké videoartové sekvenci ukazuje, jak se vězeňské uniformy dají upravit do tvaru módních oděvů. Nositelka titulu Nejlepší fotograf letošních cen Czech Grand Design, Bára Prášilová, pak doplní oděvní panel svou portrétovou studií historických šermířů, jimž oděv umožňuje vrátit se mezi hrdiny, kteří je fascinují. 

Kromě designu a oděvu pak Mikulov tematizuje též dekor. Návštěvníkům zdejšího zámku se tato znovuobnovená výsada našeho životního stylu rozprostře skrze projekt Křehký Editions, na němž se podíleli designéři jako Lucie Koldová, Bóďa Horák, Jakub Berdych, Jan Plecháč & Henry Wielgus či grafici a ilustrátoři jako Martina Černá a Petr Šmalec. Všichni se nechali unést poetikou porcelánu, na nějž nanášeli úryvky z haiku poezie, vlastní ikonografii nebo biedermeierovské výjevy. Přes hranice opět přeskočí bratislavská galerie Art Design Project zastoupená pracemi svého dvorního designéra Patrika Illa, který se při realizaci nových kolekcí váz spojil s polskou sklářskou designérkou Aleksandrou Stencel. Podobně jako u řady projektů z letošního Mikulova i zde se základem stala dobová ilustrace. Řemeslnou tečku na konec si pak připravila Hidden Factory, manufaktura navazující na odkaz nejstarší české porcelánky v Horním Slavkově, jež vydá pokračování svého počinu z loňského Designbloku. K vidění tak bude hra světla, stínů a klasických dekorů 19. století v originální instalaci.

Dvě témata, oděv versus dekor, dva pohledy, fikce versus realita, jedno město. Od 30. května do 1. června v Mikulově!