NASA Fashion

NASA, skafandr "Technology"

Píše se rok 2014, a i přes spoustu převratných vynálezů za posledního půl století máme o vesmíru přinejmenším stejně otázek jako v době, kdy jsme na zemský orbit posílali první kosmonauty. To je velký problém, poněvadž právě státní vesmírné programy jsou jedny z nejdražších vůbec a veřejnost rozhodně není nakloněna každoročnímu pumpování miliard dolarů a eur do institucí, které pro ni nemají zřejmý praktický dopad. I taková NASA proto musí o přízeň lidu bojovat, a tak se rozhodla oslovit široké publikum z celého světa v otázce, která by v případě vesmírných letů napadla jen málokoho: jak by měly vypadat skafandry nové generace?

Ačkoli pro potřeby seriálů a filmů je design na prvním místě, v praxi je jedno, v jak dekorovaném skafandru sbírá astronaut úlomky hornin na Měsíci. Nicméně doba, v níž je i vesmírný průmysl konkurenčním místem, si žádá veřejně populární činy a NASA k jednomu takovému přistoupila. Návrhy budoucích skafandrů, které každé dva roky vydává pod označením Z – Series (minulé Z-1 vyhrály označení Best Inventions of 2012), nabídla ke zhodnocení veřejnosti. V anketě, která probíhala celý duben, mohli lidé vybírat ze tří návrhů. První možnost „Biomimicry“ byla inspirována životem v zemských oceánech a živočichy, kteří žijí v neuvěřitelných hloubkách. Skafandr byl tak vyveden v modro-šedé a vpředu i vzadu dekorovaný geometrickým vzorem. Druhý „look“ pojmenovaný „Trends in Society“ vycházel ze současných sportovních tendencí v módě a byl vůbec nejoblíbenější, když pro něj hlasovalo jen 14% zúčastněných. A nakonec vítězný model „Technology“ v odstínech šedé byl pošit záplatami v zářící tyrkysové barvě. Odlišnosti v designu neměly v žádném případě dopad na funkčnost skafandru.

Pokud se podíváte na původní sérii televizního fenoménu Star Trek ze šedesátých let, kde kapitán Kirk a jeho posádka jako kovbojové brázdí pláně alfa kvadrantu, a poté přepnete na o čtvrt století mladší Voyager, kde se neohrožená Kathryn Janewayová snaží být dobrým vůdcem i příkladnou matkou, jako první vás do očí udeří změna kulis a kostýmů. Nic naplat, budoucnost si vždy dokážeme představit jen v limitech vlastní přítomnosti, která si s sebou vždy nese své estetické nároky. Proto se ani Z-2 nedají brát vážně. „Verze Technology vzdává holt úspěchům z minulosti a vstřebává jemné prvky futuristickým oděvů. Pomocí světelných skvrn a luminexových drátů klade tento model vysoké nároky na trendy cestování vesmírem, které se stává osobitou činností,“ tvrdí NASA v oficiálním prohlášení, čímž potvrzuje, o jak bezduchý marketingový nástroj se v tomto případě vlastně jednalo. Nemějme to však NASA za zlé — jak se vše, a vesmírný program nevyjímaje, komercializuje, je stále důležitější zaujmout čímkoli, nejlépe vizuálním, i kdyby to mělo postrádat jakýkoli smysl. A arbitry vkusu bychom chtěli být všichni, tak proč toho nevyužít. Jestli takovou iniciativu jakkoli ocení samotní astronauti, je ale ve hvězdách.