V zajetí gifové kultury

GIF s názvem: tumblr_loge9vgCkk1qhafj6

Vyslovuje se „džif“, káže Wikipedie. Jenže toto pravidlo dodržuje málokdo. Trendy je říkat krátce „gif“ — a trendy není o gifu jen mluvit, trendy je gif také používat, hrát si s ním či ho publikovat na svém blogu a profilu. Graphics Interchange Format je nejpopulárnějším vizuálním formátem, skrze nějž jsme se naučili zaznamenávat vlastní zkušenosti a vyjadřovat emoce. I vy už za sebou máte bezesporu alespoň jeden příspěvek s titulkem „today’s feelings“, který následovala výstižná animace. Z gifů se však dnes dělají i recenze, lookbooky a knížky. Žijeme tedy v zajetí gifové kultury?

Co jsou ale tyhle pohyblivé vizuály vlastně zač? GIF je bezztrátová komprese obrázků v jednoduché animované sekvenci, jejíž původní verze byla představena v roce 1987 a nazývá se 87a. O dva roky později však vytvořila společnost CompuServe rozšířenou verzi formátu 89a, který přidal podporu více slideů a barev. 89a je dodnes nejpoužívanější formou gifu, který se stal neodmyslitelnou součástí globální kultury. Například za Atlantikem se obyvatelé velkoměst naučili díky gifům nakupovat, a to poté, co byla v některých částech federace upraveným zákonem o reklamě schválena možnost jejich používání v reklamních mailech. Gif se tak stal legálním marketingovým nástrojem a nejlépe tuto funkci plní coby promotér divácky oblíbených seriálů. Každý má svou oblíbenou vizuální citaci nezávisle na tom, je-li fanouškem Sexu ve městě, nebo spíš Teorie velkého třesku. Přiznejte si, že i vy máte v počítači tu svou, a pokud ano, máte zřejmě i svůj blog.

Ze statistik vyplývá, že denně gif používá až 6,6 miliónů obyvatel planety a nejvíce právě na blozích a sociálních sítích. Na nich se rozšířilo i gifové umění, které dnes představuje respektovanou uměleckou disciplínu. Za Michelangela gifů je považován Zack Dougherty, mistr bajtů, známý jinak jako Hateplow. Pracuje s rozkladem anatomie klasicistních sochařských děl a jeho tumblr patří mezi nejsledovanější blogy současnosti. Hned za ním je v oblibě umělec označováný jako Evan Roth, jemuž se renomé digitálního výtvarníka dostalo především díky jeho raným grafickým projektům. V digitální komunitě nerdů jsou pak populární i gifové komiksy a jeden z prvních představil dokonce i známý francouzský animátor Stephen Vuillemin. A v Tokiu? Tam podlehla gifu i jinak zbožňovaná manga.

Tato vizuální spojení jsou však předvídatelná, horší už je to tam, kde použití gifu značí emocionální a vyjadřovací handicap. V současnosti jsou totiž na literárních i filmových blozích populární gifové recenze, které eliminují nejpodstatnější výrazové prostředky, na jejichž síle „recenze ze starého světa“ stojí. V reálu to vypadá tak, že si autor textu vyhledá nejtrefnější gify, které následně poslepuje jednoduchými popisnými větami. Zdá se vám to otřesné? Ne ne, toto je jen nekultivovaně soudobé!

Jen v módě gify působí blahodárně a značky a návrháři se na jeho dynamickou formu spoléhají čím dál více. Mezi pionýry můžeme řadit dědictví Martina Margiely či návrháře Bernharda Willhelma, v módě se navíc k vizualizaci pomocí několika do sebe poskládaných záběrů přiklání i fotografové. Jako příklad lze uvést projekty věhlasného studia 254Forest pod vedením fotografa Pierra Debusschera, který stránky internetových médií obohacuje svými surrealistickými kolážemi, na něž navazuje i stejně umělecky hodnotnými gify — tedy pokud spojení „umělecky hodnotný“ není v souvislosti s gify nesmyslné… Díky jeho počinům dnes s gify experimentuje celá řada módních fotografů a mezi nejpodmanivější experimenty patří ty od studia Toilet Paper, které se stará o vizualizaci japonsko-francouzské značky Kenzo.

Gify nás zkrátka obklopují už ze všech stran. Zdali za dva roky někdo na svět přivede gifové filmy — které by beztak zřejmě nedávaly smysl, nebo snad ano? — a gifové divadlo, stane se z gifu fenomén postihující vše, co v dnešním světě považujeme za kulturní. Líbilo by se vám v takovém světě? Zkuste se prolistovat některými gifovými databázemi jako například Gyphy  a pokud se vám nezamotá hlava, jste na mezistupeň mezi 2D, 3D a 4D až 5D, kterým doba gifů bezesporu je, připraveni.