burberry-prorsum-spring-summer-2015_01

Burberry Prorsum S/S 2015

Přehlídky značky Burberry Prorsum jsou jedněmi z největších divadelních představení současné módy. Obří skleněný dům postavený v jednom z londýnských parků do sebe každou sezonu pojme několik stovek hostů, kteří se snaží přežít nudu cirka deseti jedenácti minut s úsměvem na tváři a se zapnutými Instagramy a Twittery. Staly se spíše společenskou show, a přehlídku vzrušující nové módy aby člověk hledal jednou za několik let. Jak už jsme psali v recenzi na kolekci letošního podzimu, u Burberry už dávno převládl globální kalkul nad kreativní vizí Christophera Baileyho, hlavního návrháře tohoto „ikonického britského domu“. Řadou na příští jaro a léto na tuto podzimní kolekci esteticky dokonce navazuje, ovšem tentokrát v o poznání lepší formě – a to prosím bez eufemismů.

Ještě před několika lety udával Christopher u Burberry celosvětové trendy – sice svým způsobem a vždy s respektem k archivu domu, ale udával. To kupříkladu když se v roce 2009 pokusil definovat novou, divokou podobu cardiganů nebo když dva roky předtím pochyboval nad vznešeností vojenských uniforem a jejich sepjatost rozbourával sportovní módou. Na dlouho se z jeho kolekcí tato kreativní dráždění vytratila a on, nebo značka samotná, dala raději přednost opatrnému přístupu, který uspokojí všechny stále klienty značky i po luxusních trenchcoatech hladové Asiaty. Snad i samotnému Christopherovi to už muselo být trapné, a tak v jarní kolekci sice neexperimentuje tolik jako před lety, objevují se v ní však alespoň velice zajímavé myšlenky, které nijak nevybočují z linie značky, a přesto dávají smysl a jsou… velice vydařené!

Nechme stranou stokrát omleté téma cestování, které si snad letos odpustí už i Kim Jones u Louis Vuitton. Důležité je, že z něj Christopher vymámil cestovní kabáty z velmi jemné kůže, polní saka z bavlny, hedvábí i sametu, pogumované trenchcoaty obohacené o velké, do prostoru zasahující kapsy, svršky inspirované kimonem… To vše v podobě módy sedmdesátých let, která musela uspokojit každého, kdo má i nemá rád Yves Saint Laurenta, ještě navíc v lahodné barevné paletě. Nicneříkající potisky a kaligrafická sdělení opět přenechme sociálním sítím a soustřeďme se na to, že ty nejzajímavější modely odehrál Christopher pomocí denimu, tedy materiálu, jemuž Burberry – a to ani pod jeho vedením – nikdy příliš neholdovalo! Škoda jen, že tyto zajímavé momenty byly ve většině případů spárované s nepřesvědčivými modely kožených polobotek, nebo se sportovními teniskami, které jsou ve své původní podobě zkrátka už fádním vyjetým trendem – i když se designéři mohli u Burberry přetrhnout, jak jejich povrch oživit. Nepovedlo se jim to, ale Christopheru Baileymu se po mnoha sezonách povedlo vytvořit dobrou kolekci značky Burberry Prorsum. A to pro sezonu jaro/léto bohatě stačí.