3D Meridian

L_28_connect_0009_0407-960x678

Zajímá dnes ještě někoho módní film? Před lety tak populární žánr si zažil boom, jakmile se však stal příliš mondénním, přestal módu bavit. A přestal bavit i samotné filmaře a značky, které ho nyní využívají (v drtivé většině) už jen k reklamním účelům. Pionýři žánru samozřejmě stále existují a kupříkladu takový Nick Knight ještě stále přichází s originálními koncepty, jež naplno využívají nových technologií a trendů. Fakt, že je aktuálně módní film jaksi na okraji zájmu, tedy ještě neznamená, že by nevznikaly zajímavé počiny, jako kupříkladu minulý rok vrstevnatý umělecký projekt Pierra Debusschera IKSTTSWLLTI nebo právě nyní snímek Thomase Trauma.

Meridian je bezesporu subverzivním dílkem – popírá totiž samotnou podstatu módního filmu. Nevystupujeme v něm jediný člověk ani kousek oděvu a mohlo by se tak zdát, že nijak nepracuje s estetikou těla nebo oblečení. Celý krátký film byl totiž vytvořen pomocí počítačové animace, pro kterou Traum použil nejnovější poznatky trojrozměrného modelování textilií. Inspirací mu byla kolekce jaro/léto 2015 britského návrháře Christophera Raeburna, jež byla v červnu představena na London Collections: Men. Její název Remade výmluvně vystihoval její charakter – Raeburn totiž některé kusy vytvořil z původních švýcarských vojenských pršiplášťů a uniforem pilotů MIG. Tomu odpovídá i výprava snímku, zasazená do pouště, jehož nehostinnost splývá s prostředím vojenské základny.

Právě z tohoto člověku odcizeného místa však vzniká oděv, když kusy krycí látky pod náporem větru obepnou polygonové těla Jasona, počítačem vytvořeného modela, který nemá žádný reálný základ. Je jen grafickým zpodobněním dokonalého mladého muže, který vznikl z dialogu mezi režisérem a návrhářem, je však plně připravený i k budoucímu použití. Jason a celý Meridian byl stvořen a funguje ve světě, ve kterém žije i mnoho konzumentů módy – a často reálnější životy než v tom opravdovém. Oděv je v Meridianu jen kusem virtuálna, který vidíme na displeji, člověk je redukován na pouhý avatar.

Christopher Raeburn svou tvorbou už několikrát položil na přehlídkovém mole zajímavé otázky, avšak nikdy tak otevřeně a ani s takovou razancí jako prostřednictvím tohoto snímku.