Extrémně normální™

Screen Shot 2014-08-26 at 15.22.37 2

Magazín na své stránky v minulých dnech nahrál video, ve kterém se ptá několika modelek a modelů, co to znamená normcore. Odpovědi se různí – někteří nevědí, že něco takového existuje, jiní nedokáží dokončit myšlenku, protože vědí, že by si mohli protiřečit, nebo prostě jen tápou. Všichni víme, co si představit pod trendovými zkratkami a tendenčními výrazy, normcore je ale stále tak nepodchytitelný! Co je normální? A jak to může být módní nebo stylové?

Nakonec smířit se můžeme i s tím, že normcore je zkrátka jen blud, výkřik do prázdna, jehož se chytili oběti módního systému vyčkávající před začátkem módní přehlídky doufajíce, že je někdo zachytí na svůj blog – a dali mu význam. Móda totiž potřebuje stále přikrmovat a poslední dobou ji společnost nepředkládá zrovna žrádlo.

Jenže normcore se mezitím stal obchodní značkou – trademarkem – a výdělečným artiklem. Vlastní vizi módního normálu do své kolekce podzim/zima 2014 vložil i liberijsko-americký návrhář Telfar Clemens, v jehož minimalistické tvorbě se mísí přístupy post-internetového umění se streetovým sarkasmem vůči luxusním brandům a s nostalgií minulé dekády a devadesátých let. Ve stejném rázu prožívá i videolookbook aktuální kolekce, v němž je extrémní normálnost považována za exkluzivitu na pozadí digitální budoucnosti jak z roku 2002. I to může být tvář fenoménu normcore, o jehož existenci prozatím pochybujme – nebo ho alespoň zatím nalézejme tam, kde je nositelem myšlenky.