Alex Katz - Friend

Ikony Alexe Katze ve Vídni

Portrétoval Annu Wintour či Alexandera McQueena a jeho obrazy byly v osmdesátých letech stejně cool jako jsou dnes celebrity selfies – americký  umělec a legendární portrétista Alex Katz položil základy směru cool painting, který se vydělil z pop-artu a dodnes představuje následovanou uměleckou tendenci, jejíž hloubku či naopak mělkost můžete nyní okusit na vlastní kůži. Velká sbírka díla Alexe Katze totiž zavítala do Vídně, a to až do konce září.

Alex Katz se narodil v New Yorku a svou tvorbu tímto místem naprosto ukotvil. Na jeho plátnech totiž ulpěla stopa doby, v níž na daném místě vyrůstal. Vyobrazení společnosti intelektuálního New York sedmdesátých a osmdesátých let se tak ve variacích Katzových barev a kompozic stalo živou vzpomínkou, přestože v hranicích realistické gestikulace štětcem prvotně vznikalo jen jako symbol manýristické ikonografie populárních osobností. Skrze ostrou metodiku barev však Katz na povrchu i takto jednoduchých věcí dokázal vytvořit chladivou analýzu. Každý z daných obrazů tak jako by se ptal, zdali se za tím prázdným pohledem skrývá víc.

„Ve svých obrazech dosahuje Alex Katz cool estetiky, kterou našel v pozorování světla a ploch při kreslení. V jeho stylu je něco velmi strukturovaného, od kresby až po finální, perfektně zarovnané kontury,“ popisují dílo Alexe Katze kurátoři muzea Albertina, kde výstava aktuálně probíhá. Vídeňská expozice odhaluje krom maleb také ranou Katzovu tvorbu, kterou reprezentují například i kresby z metra roku 1940, skici krajin nebo soudobé náčrtky pláží, které Katz před čtyřmi roky rozsáhle ukázal na výstavním panelu v Perrish Art Museum v Southamptonu. Hlavní a umělecky nejhodnotnější část výstavy však představuje dvacet portrétních kreseb a mnoho dalších velkoformátových portrétů.

Sama expozice je pak příjemně ředěná oběma zmíněnými formáty. Na počátku devadesátých let si totiž kurátoři uvědomili, že pro reálné pochopení Katzovy tvorby je třeba nejdříve ukázat původ námětu a poté finální přepracování. Katz je totiž ve svých technikách natolik puntičkářský, až jeho plátna působí díky naprosté eliminaci kazů neautenticky. S touto plakátovou dokonalostí by se tak dalo jeho umění přirovnat k umění starých mistrů, k jejichž pochopení nám také musí být odhaleny nejprve konkrétní studie. Dopřejte si tak nezvykle komplexní náhled na jednoho z nejdůležitějších umělců 20. století, zmíněná Albertina jej ve Vídni nabízí až do 28. 9. 2014.