#YOLO legálně aneb nový civilizační rozvoj

#YOLO

#ŽJJ! Že tenhle hashtag neznáte? A co #YOLO neboli You only live once? To už vám určitě povědomé je. Za posledních několik let se totiž právě tento segment amerického globálního slangu stal tím nejpoužívanějším pojmem na sociálních sítích, ale i v reálné lidské komunikaci. Popularita zkrácené fráze zaplatila YOLU dokonce i místo ve spisovné „američtině“ – vědci se nedávno rozhodli zařadit YOLO na seznam oficiálních přírůstků Oxfordského slovníku americké angličtiny. To z nejpoužívanějšího hashtagu dělá plnohodnotné slovo, pro jehož používání už Američané nebudou moci být označováni za omezence. Co to vypovídá o naší kultuře a kde se YOLO vzalo?

O zařazení do Oxfordského slovníku bojuje také největší konkurent YOLA – a to sice výraz selfie. Naši řeč, i když tato slova nejsou součástí češtiny, tak ovlivňuje seznam slov, která jasně vypovídají, jakým směrem se ubírá náš životní styl a civilizační rozvoj. YOLO má však velmi vznešený původ. Třeba německý ekvivalent fráze byl poprvé použit ve hře Klavigo od Johanna Wolfganga Goetheo a Man lebt nur enmail je také titulek jednoho z valčíků Johanna Strausse. Co tedy toto celkem vznešené rčení zohyzdilo? Hudba!

YOLO si ve své původní rozšířené podobě všimli už pankáči, ale používat se v masové podobě začalo až s příchodem postpunkového popu. Největší slávu si pak YOLO začalo užívat po roce 2000. You Only Live Once, tak pojmenovali svou píseň například The Strokes a stejný nápad v té době dostali i hitmakeři kapel jako Unsolved Mysteries či Suicide Silence. Ona téměř vulgární zkratka se však vyloupla až na albu kanadského rappera, který si nechá říkat Drake. YOLO se poprvé objevilo v textu jeho písně s názvem The Motto: „Now she want a photo/ You already know though/ You only live once – that’s the motto nigga YOLO.“ Záměrná gramatická chyba a ikonická zkrátka v refrénu zajistila tracku jistý druh nesmrtelnosti – stejně nesmrtelné se však díky ní stalo i YOLO. Singl měl premiéru 31. října roku 2011 a na začátku roku 2012 se četnost použití zkratky a výrazu YOLO podle oxfordských jazykovědců blížila pěti stům tisícům výskytům denně, a to napříč různými jazykovými skupinami. Jejich výsledky přitom vyplývají pouze ze sledování příspěvků na sociálních sítích, YOLO tím pádem během tří let eskalovalo z pouhé slovní hry do mezinárodně uznávaného cool termínu. Znamená to, že v nás rezonují nové společenské standardy a objevy, které jsou čím dál hloupější?

Ještě před dvěma sty lety záleželo přežití jazyka na jeho vývoji. Vymýšleli se tedy invence, které by zajistily jeho existenci. Dnes pokrok civilizačního vědomí a jazyka spočívá v přijímaní těch nejprimitivnějších principů. To dokazuje i fakt, že YOLU přiřazujeme reálný obraz. Mezi skupinou newyorských umělců se již vžil termín YOLO fashion označující něco jako módní artbrut, tedy návrháře, kteří se rozhodnou pro praxi módních designérů bez předešlého vzdělání a zkušeností, nebo amatéry upravujících si konfekční oblečení vlastními řemeslnými technikami. V estetice nás samých se zas zapsalo spojení YOLO beauty, druh líčení, které popírá přírodní linie a kontury našeho obličeje. YOLO tak představuje něco jako deepthroat – výraz pro extrémní podobu orálního sexu, která byla zameričtěna na základě jednoho velmi populárního stejnojmenného pornofilmu.

V poslední době je hustota prázdných a bezvýznamných sociálních výdobytků více a více alarmující. Lidem se to ale líbí. Kim Kardashian vydala knihu o selfies, z fotografie jejího manžela je nejoblíbenější #meme a Miley Cyrus nás naučila twerkovat. Posvěcení YOLA tedy není překvapením a je jen otázkou času, kdy se nám do života pro oficiální použití zapíšou i další už dnes tak používané primitivnosti. Dává tedy smysl se podobným věcem bránit, když už se jim nebrání ani vědci? Ne protože #YOLO!

(Mimochodem, váhu hesla zřejmě nedávno na vlastní kůži pocítil i muž, který světu ukázal pravý samčí platinový blond. Julian Assange totiž prohlásil, že zvažuje – konečně – opuštění ekvádorské ambasády, jeho dosavadního úkrytu. #YOLO!)

(A vlastně, žijeme skutečně jen jednu? #YOLO!)