Petra Ptáčkova S/S 2015

Petra Ptáčková S/S 2015

Magický realismus je pozvánka, kterou Petra Ptáčkovou zatím uvedla každou svou kolekci. Už jsme od ní viděli svéráznou variantu Malého prince, Trnkovy zahrady či fiktivní příběh kamarádů z Abbey Mountains. Pokaždé v podobně silném grafickém provedení. Co když ale sázka na stále stejnou kartu vyústí v prohru?

Petra Ptáčková na MBPFW představila kolekci jaro/léto 2015 s názvem The Land of the Slow Wheels. Jejím prostřednictvím sice navázala na svou dosavadní tvorbu, ale silný grafický jazyk, který zatím uplatnila téměř v každé kolekci, působil dojmem povědomého a stále se opakujícího prvku. Když se tak zpoza rohu monumentální světelného pilíře vynořila první silueta, člověk musel přemýšlet, jestli patří k dřívější, nebo k letošní maastrichtské kolekci. „Ne, počkat, jo, to je ta nová,“ řeknete si však nakonec.

Podobné myšlenky však v průběhu chytře koncipované přehlídky rozbil návrat k rozvolněným siluetám. Když si pečlivě prostudujete dílo Petry Ptáčkové, je v jejím vývoji cítit nepatrný rozpor mezi strukturovanou siluetou plošných celků z pevnějších materiálů a uvolněnějších forem z měkkého hedvábí a jiných povolných materiálů. Na onu samurajskou, velmi nahodilou, a přesto kontrolovanou formu vsadila Petra tentokráte. Jen díky ní tak šlo už u čtvrtého přehlídkového stylingu rozpoznat hned několik odlišných detailů. Otázkou však zůstává jak tyto prvky návrhářčinu tvorbu posouvají…

Jedno je však jisté, z Petry se stává čím dál progresivnější oděvní výtvarník. Helmy, čapky a masky, kterými kolekci doplnila, jasně vykazují její stále se prohlubující výtvarnou a řemeslnou představivost. Obdivuhodné byly i faktické stránky kolekce, ač totiž některé modely vypadaly přehnaně výtvarně, v detailu bylo dobře rozpoznatelné, že každý výstřední prvek Petra opodstatňuje střihově funkčním řešením, které z daného kusu vytváří relevantní součást šatníku ready-to-wear.

Ocenit lze v celé kolekci i hru s náladami. Oproti předešlým ryze optimistickým příběhům ten letošní ukazuje i něco z temné stránky životního údělu, takže jsme se přeci jen dočkali jisté změny. Udrží ale tyto mikroskopické tvůrčí posuny Petru na dosavadním výsluní?