Alexander Wang pro H&M

AlexanderWangXHM

Když v říjnu zhasnou světla ozařující mola v metropolích po celém světě a móda se na šest měsíců odebere ke spánku, zbývá ještě jedna událost roku: představení návrhářské kolekce pro H&M. Ta se letos uvedla – jak je to poslední dobou zvykem – hashtagem: #AlexanderWangXHM. Není tak už potřeba jmenovat designéra, který se švédskou konfekční značkou letos spolupracuje v projektu, který se už stal každoroční tradicí.

Alexander Wang je americký John Galliano – tedy, abych byl přesný, v míře mediálního humbuku a halasné propagace, které se mu dostávalo především v začátcích jeho kariéry. Jenže Wang už není ten mladý, entuziazmem nabitý absolvent – řídí vlastní značku, v níž se točí miliony dolarů, je kreativním ředitelem domu Balenciaga… A je za obojí často kritizovaný. Spojení sportu a módy už je přece jen trochu vyčpělé, i když se v trendových knihách objevuje i na příští roky, jenže Wang na něm postavil svou kariéru. U značky nesoucí jeho jméno to ani tolik nevadí, u domu legendárního couturiera je ale jeho bezradnost po několika sezonách už do očí bijící.

Wang si za svoji kariéru prožil několik skutečně legendárních okamžiků, stvořil několik „iconic pieces“. Jenže žádný z nich v kolekci pro H&M nenajdete. Zatímco Versace a Maison Martin Margiela reinterpretovali kousky z vlastního archivu a Isabel Marant prostě jen převedla svůj rukopis do levnější podoby (což s úctou k jejímu návrhářskému stylu nebyl žádný problém), Wang se vydal jinou cestou a vytvořil opravdu novou kolekci zcela odříznutou od vší práce, kterou na sebe naložil. K ničemu se nevrací, nic nenastavuje. A to je na celé řadě snad to nejsympatičtější – Wang zkrátka jen navrhl sadu kvalitnějšího a designového sportovního oblečení pro H&M, z níž sice dýchají ulice New Yorku a Wangovy běžné siluety, na druhou stranu v ní není přítomen stres a bezvýchodnost, které jeho poslední tvorbu sráží ke dnu.

YOU BETTER WERK IT, WANG!