FashionLeaks

produkty WikiLeaks

Ačkoliv to nahlas nezní úplně hezky, stylizace, coby dodržování povědomých společenských hodnot, se chtě nechtě stala nezbytnou součástí našeho života. Každá věc, kterou přijímáme a vnímáme, má určitý stylistický charakter, podle něhož předmět rozeznáváme a zařazujeme ho do příslušné kategorie – nebo si díky ní vytváříme na věc vlastní názor.

Bez stylizace, dokonce i té módní, by dnes například nefungovala ani většina politické reprezentace. Své o tom věděl už Václav Havel, když trval na tom, aby se v televizních projevech vždy po jeho boku objevovaly předměty Bořka Šípka jako symbol vytříbeného vkusu našeho prezidenta. Správný vůdce, a to bez ohledu na to, jaké oblasti se jeho vůdčí postavení týká, tak musí mít styl. Přestože to zní jako klišé, jeho skutečný význam nyní naplňuje jedna z nejkontroverznějších postav současných dějin – Julian Assange.

Zakladatel portálu WikiLeaks totiž nyní se svým týmem uvažuje o založení vlastního oděvního – pozor, ne módního – brandu. Nezisková organizace, jakou WikiLeaks je, totiž také potřebuje vlastní motor a ten nefunguje bez fanoušků. A fanoušci zas nefungují bez toho, aby si tu a tam nekoupili tričko nebo mikinu s vaší tváří.

Jinými slovy – pokud chcete, aby vaše názory frčely, prodávejte je! Něco na tento způsob nejspíš nedávno v centrále WikiLeaks utrousil jeden z hlavních představitelů organizace Olafur Vignir Sigurvinsson, patřící k radikálnímu jádru skupiny. „Julian je z toho velmi nadšený,“ uvádějí zdroje uvnitř organizace, která podle slov samotného Sigurvinssona hledá vhodného lokálního partnera pro produkci rentabilních předmětů.

Jenže nepřeberné množství předmětů se štítkem WikiLeaks je zatím v drtivé většině tvořena nepřeberným množstvím vážně velmi nevkusných a infantilních potisků. Co naplat, tohle je styl, který Julian se svými soukmenovci vytváří. Při představě, že produkce takového smogu vzroste, se člověku zakalí oči smutkem nad zbytečností podobného estetického zla. Nehledě na to, že Assangovy následovníci zvažují možnost, že z tohoto politicky motivovaného manýru vytvoří samostatně fungující a na WikiLeaks nezávislou oděvní značku, z jejíž ziskům budou aktivisté čerpat zdroje na stále nákladnější úniky informací. Milovníci dobrého vkusu raději zavírají oči, ale skutečnost odráží fakt, že móda a odívání se stále více angažuje v politice, ať už té prodejní či ideové. Vždyť jedním z největších zastánců platinového Švéda je sama dáma oděvního punku Vivienne Westwood. Je tu možnost, že se dočkáme zvláštní limitované edice?