Hana Zárubová – iFORM

Hana Zárubová: iForm

Hana Zárubová zosobňuje v mnoha ohledech své tvorby jak jisté období české módy, tak charakter české ženy. Svým pseudointelektuálním rukopisem, spoléhajícím na neobvyklé geometrické formy a efekty, se stala miláčkem českých žen i Akademie designu ČR. Pro svou zákaznici totiž Zárubová symbolizuje alternativu v Česku oblíbených sportovních značek, když pracuje se syntetikou a tvarem péřové bundy, ale také alternativu vysoké módy, především když dekonstruuje vlněné kabáty nebo rozpracovává pohodlný úplet. To vše činí v neinvazivní barevné paletě, v duchu variabilního (každodenního) použití, ve stylingu módních stran časopisů pro „normální ženy“ 30+ a s malým množstvím obměn.

Za to byla několikrát ověnčena cenou Czech Grand Design a v nominačních seznamech se objevuje se železnou pravidelností. Slušná klientská základna i přízeň (ne)odborníků je v Česku splněným snem – jenže časy se mění a zdá se, že závan změn donutil přemýšlet i Hanu Zárubovou.

Když tentokrát v kostele sv. Šimona a Judy vycházely za zvuků metronomů první modely, bylo zřejmé, že Zárubová zná svoji zákaznici i vlastní silné stránky – jednalo se totiž opět o různé variace již viděných modelů, připomínající minulý rok na stejném místě představenou Working in Progress 2, nebo dokonce ještě starší kolekci Air Force. Jenže Zárubová právě do letošní kolekce zakomponovala několik siluet, u nichž se zdálo, jako by celý svůj zajetý designérský proces alespoň na chvíli vypnula, a představila tak na mole i několik velice civilních, ale o to více z řady vystupujících looků. Sice jim chyběly ony tvarové asymetrie a v uvozovkách psaný koncept, zato však z nich byla cítit emoce, křehkost, ženskost – tedy charakteristiky, jež jinak uniformní a chladný styl Zárubové postrádá. Nekonaly se v nich žádné minimalistické výtvarné festivaly, Zárubová jen kupříkladu nechala ušít klasický kabát, který opásala parašutistickými popruhy – v tomto a v dalších podobných okamžicích zažívala kolekce své opravdu silné momenty.

Pojmenování této kolekce iFORM bylo vlastně opravdu příhodné – v kontextech dnešní módy již vcelku zbytečná forma byla stále dominantní, naopak ono osobní „já“ vyjádřené anglickým měkkým i, na nějž se klade důraz, bylo psané malým písmem. Hana Zárubová ale asi jen těžko po letech komerčních i osobních úspěchů opustí zajetý systém – koneckonců musí z něj uživit zaměstnance i své děti a podle ovací na přehlídce je i tato řada tahem na zákaznickou branku. Alespoň v náznacích ale Hana Zárubová tentokrát konečně opustila, když už jsme u anglických pojmenování, svoji comfort zone – a neotevřela jen celý módní program letošního Designbloku, ale i samu sebe.