10 momentů Prada

cq5dam.web_.1280.1280-3

V roce 1913 založili v Miláně dva bratři, Mario a Martino, ateliér Fratelli Prada. Jejich značka, zaměřující se na výrobu zavazadel a doplňků, se rychle stala symbolem luxusu, o nějž byl zájem i v tehdejším Československu. Kdyby však nebylo Marii Bianchi, dnes známé jako Miuccia Prada, jež na konci sedmdesátých let převzala tehdy nerozvíjející se rodinnou společnost, chyběl by dnes na světové módní scéně jeden z nejvýznamnějších trendsetterů. Prada udělala chytré kroky: navrhla nepromokavé tašky ze syntetického pocone nylonu, které tehdy představovaly opak luxus a staly se na konci 80. let hitem, nechala se adoptovat vlastní tetou, aby získala příjmení Prada, a provdala se za Patrizia Bertelliho, díky němuž je dnes Prada i miliardovým byznysem.

Píše se rok 2014 a Prada je důležitým jménem módy, designu a umění. V době, kdy se značky předhánějí, jak oslavit důležitá jubilea, probíhá u Prada vše v tichosti. Sto let od založení, které se podle PR pravidel slaví vždy následující rok, na jaře zdůraznila malá retrospektivní výstava – a až nyní kompletní archiv značky na webových stránkách. Do něho jsme se podívali i my a vybrali z něj několik našich oblíbených momentů.

John, Tim, Willem, Joaquin a Norman

První dámskou kolekci uvedla Prada na mole v roce 1988 na sezónu podzim/zima, muži na svou oděvní řadu ale museli čekat ještě dlouhých sedm let. Z finančních důvodů se ale první pánské kolekce Prada představovaly prostřednictvím novinářských a obchodních prezentací, aby tak značka zesílila povědomí o kolekcích i u veřejnosti, oslovovala půlrok co půlrok známé, ačkoli netradiční postavy stříbrného plátna. John Malkovich, Tim Roth, Willem Dafoe, Joaquin Phoenix, Norman Reedus nebo i Freddy Drabble či Takeshi Kaneshiro byli v 90. letech tvářemi pánské Prada a obsazení reklamních fotografií talentovanými, ale nemondénními herci se stalo symbolem pánské linie značky, k němuž se po minulé dekádě Prada opět vrací.

Pradasphere

Není o Pradasphere nic, co jsme již nenapsali do řádků z otevření výstavy. Pokud jste komorní, ale velice zajímavou expozici nestihli v Harrods v Londýně, Pradasphere se právě přesouvá do Hongkongu. Je to pro nás ze středu Evropy dálka, zážitek tak můžete simulovat ještě krátkým videem z našeho Instagramu.

První pánská přehlídka

Poprvé na jaro/léto 1998 uvedla Prada na Milano Moda Uomo kolekci pro muže a zařadila se tak mezi trendsettery i v případě pánského oblékání. Jako vždy u Prada byla kolekce velice tendenční v tom nejlepším slova smyslu a svým minimalismem vystihovala náladu konce devadesátých let. Mnoho charakteristik z tohoto desetiletí Prada dále rozpracovala v řadách z posledních několika sezonách.

Transformer

Návrhářka Miuccia Prada a architekt Rem Koolhaas jsou kreativním párem par excellence. Vize obou daleko přesahují ohraničení vlastní práce a společně se tak už setkali na mnoha projektech, a to včetně scenérií přehlídek. Prada Transformer je však unikátním místem, které se otevřelo v roce 2009. Budova je navržena tak, aby každá její stěna mohla sloužit jako základna a s objektem se mohlo otáčet podle potřeby. Prada Transformer tak může být kinem, výstavní místností či místem pro zvláštní události.

Kampaně 2000

Bylo by možné napsat mnohé snad o každé reklamní sérii, kterou Prada vytvořila. Jednou z nejzajímavějších – a naší nejoblíbenější – jsou však provázané pánské a dámské kampaně, které značka vydala v roce 2000 ke kolekcím jaro/léto a podzim/zima. Interiérové i exteriérové drama, podivná umělost nalezená v každodenním životě, jaksi perverzní pohled na interakci muže a ženy – to je přidaná hodnota, jíž vytvořili fotografové Robert Wyatt a Matheo Renoir.

First Spring

Vycítila Prada na konci minulé dekády odklon od fotografie k filmu? Nejspíš – právě v té době pro ní totiž krátké snímky vytvořili režiséři jako Ridley Scott nebo Yang Fudong. Právě Fudongův snímek vystupuje velice lyrickými scénami, které byly později použity k propagaci pánské kolekce S/S 2010.

Neuskutečnitelné dialogy

Hovory ze záhrobí? I tak by se daly charakterizovat Neuskutečnitelné dialogy neboli výstava newyorského Kostýmního institutu MET Impossible Conversations, který vedle sebe postavil osobnosti Miuccii Prada a Elsy Schiaparelli, italské couturiérky první poloviny minulého století. Ačkoli Prada protestovala, že výstava staví pouze na povrchních znacích a že její tvorba nemá s Elsinou po koncepční stránce nic společného, našly holky nakonec společnou řeč díky režisérovi Bazovi Luhrmannovi v sérii několika krátkých videí, která doprovázela expozici.

Espadrilles

V posledním finančním reportu značky tvoří prodej doplňků, ať už kabelek, bot nebo menších či větších výrobků, okolo 70 procent z celého obratu. Není tak divu, že se Prada své řady accessories snaží každou sezonu vytvořit co nejpodmanivější. Lavina zájmu, která se strhla po přehlídkách S/S 2011, je však přirovnatelná jen k uvedení pocone zavazadel v 80. letech. Právě na jaro/léto 2011 totiž brand předvedl model Wingtip Espadrilles, který se stal okamžitým hitem v ulicích Londýna, Milána a Paříže a Prada je produkovala jak pro ženy, tak pro muže. Není tak divu, že v nejrůžnějších variacích se tento model znovu a znovu uvádí na trh.

Hedi Slimane pro Prada

V době, kdy se Hedi Slimane věnoval výlučně fotografii, pořídil pro Prada propagační fotografie k pánské jarní kolekci 2009. Do snímků obsadil bratry Clauda a Louise Simononovi a promítl do nich svůj osobitý černobílý rukopis.

24h muzeum

Miuccia Prada je fanouškem současného umění – i proto ke značce založila i uměleckou nadaci – zároveň s tím ale i jeho funkci ráda podrývá. Jedním z takových počinů bylo i dvacetičtyřhodinové muzeum, které se otevřelo v Paříži v Palais d’Iéna. Za jeho naplněním stál Francesco Vezzoli, Miucciin oblíbenec, a den po otevření byla celá výstava zdemolována. Efemérnost módy se v síních potkala s touženou dlouhověkostí umění, krátkozrakost módy však myšlenkově vyhrála.