IMG_2027

design– nebo spíš fashion– SUPERMARKET?

V Praze se můžete vsadit, že pokud je některá z historicky cenných budov již delší dobu nevyužívaná, a přijde podzim, odehrají se v ní snad všechny události sezony reflektující stav českého designu a návrhářství. Letos se takovým místem stal renesanční Dům U Minuty na Staroměstském náměstí, jehož vybydlené prostory hostily krom jiného už Designblok, Prague Design Week a aktuálně také designSUPERMARKET. Dům má jako každý správný pražský barák zajímavou historii, mimo jiné v něm bydlel i Franz Kafka s rodinou. Jakou si tedy při designSUPERMARKETU prošly jeho prostory proměnou?

Je zajímavé, že Praha dokáže na poli jen tří měsíců hostit tři události, které se po svém dotýkají stejného tématu, ale vždy jednomu místu vtisknout naprosto jinou tvář. Pokud tedy Designblok představil Dům U Minuty ve své již tradičně formální atmosféře a Prague Design Week zatím jaksi tápavě hledal svou rovinu, designSUPERMARKET je se svým již osmým ročníkem opět upřímným vánočním osvěžením se zpěvy a tanci, hipstersky laděnou prodejní alternativou k obchodním domům. A je to až k nevíře, ale stejně jako největší plochu nákupních center zabírá v současnosti oblečení, i designSUPERMARKET je letos především ve znamení oděvů.

Podzimní dámskou kolekci a vybrané kousky z minulých edic na DSM nabízí Pavel Brejcha na společné instalaci s Janou Rollo, šperkařkou a návrhářkou, která spolupracovala kupříkladu se značkami Maison Martin Margiela, Ermenegildo Zegna nebo Salvatore Ferragamo. Prodejní místnost na DSM otevřel i projekt Local Icons, který se snaží dostat zpět do povědomí české klasiky jako kupříkladu obuvnickou firmu Redno Šumava. Právě jí projekt příští rok pomůže s redesignem starších modelů tak, aby značka přilákala mladou klientelu a bloggery, kteří starému jménu dodají současný cool faktor. Naopak velmi cool už od vidění je kolekce Hany Frišonsové, která letos debutovala na maastrichtském FashionClash. Její experimentální řadě i známému holandského týdnu módy se v Česku dostalo velkého ohlasu, a tak není divu, že se organizátoři DSM rozhodli přivést vybranou pětici maastrichtských návrhářů na letošní ročník pražského festivalu. Ti však nejsou jedinými zahraničními hosty na designSUPERMARKETU, jedním z hlavních taháků je bezesporu návrhářská dvojice Muslin Brothers z Izraele, jejíž tvorba vychází z v módě přinejmenším přehlížených myšlenek míru a lidské rovnosti. Krom již výše jmenovaných na DSM prezentují své kolekce také umprumácké značky Narnish a Pulse nebo pánská značka Lukáše Pattermanna. A tento výčet jmen je opravdu jen zlomkem v oděvním mixu, který letos designSUPERMARKET nabízí…

Pokud tedy DSM věnoval tak velký prostor české a mezinárodní oděvní tvorbě, musel ho samozřejmě vzít jiným oborům. Proto je až frustrující, jak málo místa je letos na designSUPERMARKETU věnováno faktickému produktovému designu, porcelánu a sklu. Mezi všemi jednoznačně vystupují jména jako Vjem nebo Hidden Factory či šperkaři jako Janja Prokić nebo Zorya, v Domě U Minuty se však mezi vším tím oblečením jaksi ztrácejí.

Na druhou stranu je ale správné, že čeští oděvníci mají kde prezentovat a fakticky prodávat svoji tvorbu. Neaspirují totiž zatím do výšin luxusní módy a takový čtyřdenní showroom v centru Prahu pro masové publikum, na které cílí, je k nezaplacení.