NEW POSH

fotografie Hedi Slimana

Posh – jeden z často užívaných pojmů v módní branži se i přes svou zdánlivou vyčerpanost objevuje v magazínech a na billboardech. Přestože si tedy právě teď říkáte, že už pro vás nemá žádný konkrétní význam, vězte, že mnoho lidí se s jeho pomocí orientuje dodnes. Nasnadě tak zůstává otázka, co ještě tento termín vyjadřuje?

V českém překladu se jedná o výrazy jako módní, luxusní, elegantní, fajnový, snobský… Jenže právě podoba těchto slov se spolu s dobou dost často mění. Diskuzi nad tím, co je a co není posh, nedávno vyvolal dokument BBC, který sledoval život posh lidí, kteří se podílejí na vytváření jednoho z nejprestižnějších britských společenských magazínů Tatler. Záběry nedokonale obarvené modelky Kate Moss, která na ulici pomalu dokuřuje cigaretu, tak příhodně definovaly nový rozměr termínu. „Luxus býval výsadou upravených a neleštěných. Dnes je to naopak. Posh je ten, co svými vlasy vymetá chodník v obleku od Armaniho,“ přiznává sama editorka magazínu Tatler Sophie Goodwin. A na počátku definice nového posh stojí stejná osoba, která stála na počátku známé éry trendu heroin chic: Kate Moss.

Kate byla objevena v roce 1988 ředitelkou modelingové agentury Storm Sarah Doukas. Byla vychrtlá, neustále prahla po čerstvě načaté krabičce cigaret, nejedla a měla spoustu pih. Na začátku devadesátých let, kdy byla uhlazená vize krásy vystřídána tou nihilistickou, se z ní stal fenomén. Fenomén, který nastavil nová pravidla. Heroin chic byla věc, která protestovala proti zdravému výrazu osmdesátkových krásek. Anorexie, drogy, alkohol – z huntování vlastního těla se stala nová černá. „Nemůžeme mluvit o návratu heroin chic, tenhle termín se narodil a zemře s Kate Moss. Co lze pozorovat je však návrat jeho původních hodnot do podoby nového posh životního stylu,“ tak vidí novou dimenzi naleštěného luxusu Paula Goldstein, newyorská bloggerka, která to dotáhla až na jednu z vedoucích postav magazínu Purple.

Je tedy skutečně možné, že se podoba současného luxusního životního stylu mění a že se do něj dokonce vkrádají ideály, které jsme uctívaly před téměř třiceti lety? Křísíme znovu jedinou grunge modelku, abychom si připomněli, že už nás zdravě vypadající těla a hydratovaná pleť nebaví? A je Victoria Beckham a její přešlechtěný posh look skutečně out? Do jisté míry se tato tendence projevuje nejen v mediálním světě, ale přímo pak v oděvním průmyslu. Jak ukazují preference a tvůrčí tendence, jedním z nejdelikátnějších potisků je originálně přepracovaná kamufláž. Známkou luxusu se stal i křivák od Saint Laurent Paris, který se po síti i v kamenných buticích prodává za zhruba tři tisíce liber, vzrostla popularita sportovní obuvi a navzdory masovému klamu o plus size modelkách se na přehlídkách stále častěji ukazuje Julia Nobis, které se maskéři už ani nesnaží skrýt výrazné kruhy pod očima. Na kampaních Dior Homme se zas jako cool prokázala nuda a kocovina střídající strohé kompozice.

Rok co rok zažíváme ve větší či menší míře návrat tohohle zanedbaného evergreenu, který od té doby, co jsme se ho naučili rozpoznávat, v určitém módním spektru funguje navzdory různorodému společenskému nastavení. Pravdou ale je, že tyto vymezené hranice postupně přerůstá a že jsme si ho oblíbili. Jak to s námi souvisí? Máme snad najednou radši bordel? Nejedná se o nic konkrétního. Možná totiž jen mezi těmito dvěma póly oscilovat máme. Od blahobytu k úpadku a zase zpět, od šlechetnosti k naprosté dekadenci. Říkali jsem tomu heroin chic, teď NEW POSH – a jak příště?