Rusko zachraňuje evropskou módu

Rusové zachraňují evropský byznys s módou, tedy alespoň na chvíli.

Jedni postoj Ruska vůči Ukrajině odsuzují, jiní jej alespoň na nějakou dobu tajně oslavují. Ovšem jak tomu obvykle bývá, jeden děj nezbytně ovlivňuje ten druhý. Unijní sankce vůči Rusku výrazně působí na tamější ekonomiku, díky čemuž se v rublové říši šíři inflace. Jak to však souvisí s význačnými evropskými domy působícími v luxusním oděvním segmentu? Až nezvykle úzce.

Ekonomická situace se pro Ruskou federaci nevyvíjí příznivě. Už na konci srpna vláda oznámila předpokládaný inflační nárůst avizovaný ke konci druhého pololetí tohoto roku. Předpovědi poukazovaly na to, že inflace poroste až o 7, či dokonce 7,5 procent. V roce 2015 má navíc Rusko zavést novou daň z obratu, což zvýší míru inflace o další zhruba procentní bod. Ruský rubl tím pádem oslabil, vůči dolaru za poslední rok pak rovněž vlivem ropné politiky až o 40 procent. Celkový pád měny však v Rusech probudil touhu investovat. Strach z inflace a zpožděná reakce na vyrovnání kurzů v posledních předvánočních dnech činí z ruských oligarchů zlaté padáky pro evropské módní domy. Podle serveru CNBC nákupní horečka roste už od poloviny listopadu. Prodejci zaznamenali, že lidé skutečně chtějí své peníze co nejrychleji utratit. Za co? Za módu a auta!

V recesi musíte být schopni zpochybňovat všechno, co jste udělal předtím. – Francois-Henri Pinault, CEO KERING

Podle statistiků zmíněného serveru Rusové nakupují kožené zboží a šperky, ale i aktuální modely z ready-to-wear kolekcí a z kolekcí pre-spring. Mezi šťastlivce patří například svěřenci gigantu Kering, která vedle značky Gucci udržuje i tradici francouzského módního domu Balenciaga či Saint Laurent Paris. Například Gucci – celosvětové tržby sice po létě klesly o 2,92 procent, ale Rusko postupně propad vyvažuje. Jen za posledních čtrnáct dní tam prodej koženého zboží a ostatních doplňků pro ženy i muže stoupl v řádu desítek procent. Konkrétní výsledky zatím žádná statistická agentura ani vedení značky nezveřejnily, ale mezinárodní index Gucci stoupl na 75,86. To je oproti konkurentům slušné skoré a podobně je na tom i Saint Laurent Paris, který se ale obecně stal velkým tahákem celého Keringu díky kultu stylu a osobnosti Hediho Slimana.

Příznivá čísla ale na druhou stranu signalizují nepříznivé prognózy. Podle pozorovatelů takové nákupy ukazují, že se lidé bojí o své úspory. Krátkodobý boom poptávky podle nich může předznamenávat recesi a příchod slabých časů. Takový scénář by mohl na dlouhou dobu ovlivnit prodej luxusního zboží v Ruské federaci. A to zas může změnit orientaci některých luxusních producentů nejen v marketingových strategiích, ale i v estetickém nastavení, tak aby byly produkty nově dostupnější zákazníkům z prudce narůstajících trhů v Asii a Africe. Zatím je však takový vývoj nepravděpodobný. A když už se do něj výrobci pustí, bude to velmi dlouhý a postupný proces. Zatím tak Rusko v předvánočním čase plní evropské tabulky, díky nimž se budou moci značky pyšnit masivnějšími profity, ale z dlouhodobého hlediska se možná kupní síla ruských boháčů na nějakou dobu utlumí.  

Ve výsledku to však znamená jen mírné oslabení ruského vedení a značky už jej pomalu cítí. Své o tom ví už i Sidney Toledano, generální ředitel módního dvora Dior, který se s kreativním ředitelem Rafem Simonsem „domluvil“, že letošní kolekci pre-fall představí Dior v Tokiu. K podobným rozhodnutím se pak zřejmě přikloní i vedení ostatních značek. U koncových zákazníků to zřejmě pouze poupraví vnímání evropské módy, které se tak i tak vlivem mnoha změn mění v poslední době až příliš často.