Dior Homme A/W 2015

10422957_787728244615176_7553860173542653332_n

Jak konzervovat květiny v klopách sak tak, aby zůstaly stále čerstvé? V sobotu proběhla jedna z nejvelkolepějších pařížských show, která představila kolekci Dior Homme. I přes svou zjevnou krásu a odzbrojující estetiku se však tato kolekce snaží krkolomným způsobem objasnit svůj záměr zodpovězením otázek, které vlastně vůbec nedávají smysl. Jedna z nejprůbojnějších menswear produkcí na trhu tak trpí něčím, co by se dalo vystihnout jako ideová nadrozměrnost. Proč se Kris Van Assche snaží nacházet zbytečná gesta, když jsou jeho kolekce tak dokonalé?

„Už dlouho jsem chtěl vytvořit sportovnější kolekci, ale až tuto zimu jsme objevili ten správný postup.“ Takto – naprosto civilně – například Van Assche uvedl řadu A/W 2012. Prostý komentář odrážel prostou, ale propracovanou kolekci. A taková je každá jeho řada pro Dior Homme.

Během pařížského týdne módy lze zhlédnout hned několik charakteristických přehlídek. Něžné, plynoucí a romantické celky střídají naopak takové, jež jsou drsné, fascinující a tvrdé. Každá má svůj význam a příznačnou gestikulaci. Dior kolekce jsou jiné. Jsou někdy až příliš perfektní a naplánované. Aby ne, stojí za nimi celý tým, který vytváří sezónní šatník pro bez nadsázky statisíce Asiatů, u nichž se Dior Homme těší obrovské přízni. Každý půlrok tak Van Assche svým klientům servíruje naprosto vyvážený sortiment, který je silný svou šťavnatě aktuální estetikou. Po takovém výkonu by stačilo říct třeba jen: „Chtěl jsme zkusit, jak funguje oblek a pouliční styl oblékání.“ Jenže jeho úsilí jako by mělo překročit nějaký mezikulturní a nadčasový kontext. Řada A/W 2015 totiž odráží aktuálního muže, a to v tom smyslu, že si bere do parády klasické smokingové součásti, jež reinterpretuje v novodobém podání pro zrychlenou dobu. Tato kolekce má sloužit k celodennímu nošení a muž by s ní měl přejít z práce do opery na kole a snadno.

Absurditu účelu a předurčení však vyvažuje kolekce sama. Tentokrát je skutečně nádherně tvarovaná. Oproti loňské letní kolekci, která trpěla zkracováním, je tahle spíše prodloužená. V rozdělených edicích vystupují vlněné vesty, takzvané warmers, které mají sloužit jako spodní vrstva pod kabáty. Povedená jsou i rozličná přepracování sak a fraků, kde se tentokrát Krisův tým dal záležet na preciznosti. Každý kus se tak sestává jen z několika důmyslně spojených dílů, které jsou pečlivě střižené do oblých tvarů tak, že vynášejí přednosti pánské siluety.

Základ tvoří slušný počet hned několika výjimečných kousků, na něž se ale postupně nabalují stylingové vycpávky. Ty se sice hodí na přehlídku, ale tým u Dior Homme je zapracovává do celkového konceptu kolekce, což působí rušivě. Studentské placky, v nichž jsou měkkým plastem zalité květy vysušených lobelek a rododendronů, na přehlídce sice fungovaly, ale jinak působí uměle, jakoby nalepeně. Doba, kdy stačily prosté komentáře, zřejmě pominula a Amishe, jednu z minulých inspirací kolekcí Dior Homme, vystřídala tvrdá sázka na významy.

Až tolik, že se zdá, že tento pokus o uchopení nevychází jen z marketingového oddělení značky, ale z celkového nastavení tvůrčího smýšlení. Tímto vymyšleným konceptem totiž trpí už tři poslední Diorovy pánské kolekci. Některé části řady totiž působí dodatečně přidané tak, aby ony předem nastavené významy beze zbytku naplnily. Ale ani to neubírá na kráse, jíž kolekce Dior Homme, i přes ztrátu na původní organičnosti, oplývají.