Prada A/W 2015

Unknown

Snad u žádné jiné módní značky nebylo vynaloženo tolik úsilí, aby byly uspokojeny myšlenky a témata, která se honí hlavou jedné ženy. Ne že by jich Miuccia Prada měla tolik, ale její těkavá mysl má potřebu se k několika hlavním námětům neustále vracet, znovu je analyzovat a přepracovávat.

Prada tak po čase tato témata nezačala do kolekcí jen zakomponovávat, ale začala je také designovat. Proto v minulých letech představila hned několik silně vizuálních řad. Jenže co dělat, když už průbojná grafičnost nestačí? Obrátit směr a vrátit se k původu věci, k tomu, co má smysl, jak to předvedla v aktuální pánské a dámské kolekci na příští podzim.

Prada ke kolekcím nikdy nevydává tiskové zprávy, tentokrát však na černé karty natiskla myšlenkový nástin prezentované řady. Jak už se stalo zvykem, i tentokrát na pánské přehlídce představila modely dámské prekolekce, jak se však psalo na rozdaném textu, pojítko mezi oběma řadami nemělo být jen vnější. Do třech krátkých odstavců byly vepsány obraty jako „analýza vztahů mezi mužem a ženou“, „mnohovrstevnatost a komplexnost genderových interakcí“ a mnohé další, které měly vzbudit dojem silně intelektuální činnosti, jež za každým modelem – ba dokonce jednotlivým kouskem oděvu – stojí.

Jenže právě tato kolekce Prada chatrně psanou a nicneříkající PR berličku nepotřebovala. Nepochybujme, že ve svém nitru je Prada skutečně oduševnělá módní značka, ale nesmíme zapomínat, že jako každá soukromá společnost musí i ona generovat zisk. A pánská a dámská kolekce podzim/zima 2015, jejíž druhá část bude představena na Milano Moda Donna, je poctivou komerční řadou. Miuccia Prada sice může být vášnivou intelektuálkou, ale je také velmi dobrou obchodnicí, a publiku tentokrát nabídla to, po čem lidé v jejích obchodech nejvíce prahnou, proč do nich vůbec vstupují. Ono samotné jádro. Díky onomu čirému pragmatismu je však právě tato řada paradoxně natolik upřímná, osobitá a působivá.

Kolekce se nesla v duchu radikální jednoduchosti a uniformity, které z Prada udělaly v 90. letech fenomén a globálního trendsettera, kterými je dodnes. Tlumená barevná paleta, všudypřítomný černý a tmavě modrý nylon a základní střihy člověka přenesly k debutovým pánským kolekcím značky. Na první dámské řady zas odkazovaly mašle na šatech přísných siluet, obuv bez podpatků, rukavice hodné femme fatalle a jediný barevný model s kostkovaným vzorem.

Jednoduchost kolekce byla až odzbrojující. Člověk zažíval skutečné nadšení. Bylo nesmírně oživující vidět něco tak minimálního, ale přesto natolik samo o sobě výřečného. Ne – jak už bylo napsáno výše, tato kolekce by se opravdu obešla i bez tiskových řečí. Zbytečnost! To, co bylo představeno na mole, totiž mělo význam.