Carven A/W 2015

Introvert Carven

Kdybyste se chtěli čistě z marnivosti dozvědět, která značka je mezi módními editory nejoblíbenější, pravděpodobně by na vás čekaly desítky videí a článků, v nichž by většina na otázku „What’s your favorite brand?“ jednohlasně odpověděla: „Carven!“ Jak to? Carven bylo a je nekomplikované, velmi vkusné a zároveň chytré natolik, abyste byli hrdí, že jej nosíte. Jenže i tento oblíbený brand prodělal v posledních sezónách krizi a řadu změn.

Madam Carven Mallet svůj módní dům založila v Paříži v roce 1945. Její styl se proslavil díky jednoduché, na tu dobu tendenční estetice, která pracovala s naprosto všední siluetou podrobenou mnohým geometrickým rozkladům. Nakonec se její jméno, jež citujeme dodnes, stalo synonymem pro nadměrné střihy a kombinace textur. Jenže tahle sláva bohužel nevydržela tak dlouho, jak by si Madam Carven přála. Složité majetnické vztahy postupně pohřbívaly její dům tak, že na odkaz tohoto maison bylo téměř zapomenuto.

Značka v portfoliu Financière Edmond de Rothschild přešla postupně na seznam majetku společnosti Société Marseillaise de Credit, která začala podíl ve vedení značky rozdávat na potkání. Značnou část vykoupila distribuční společnost Apax Partners, která se začala starat o divizi dámských parfémů, jenže ji neudržela, a tak tato divize přešla pod firmu Daniel Harlan. Na pozadí těchto velkých změn se v kreativním vedení vystřídalo hned několik talentovaných, ale také méně nadaných návrhářů. Lze jmenovat například italského couturiéra Angela Tarlazziho, Edwarda Achoure či z Givenchy a Balenciagy vypovězeného Pascala Milleta.

Až v roce 2009 přišla změna. Několik investorů se totiž rozhodlo obnovit společnost Carven, která bude opět po několika letech vytvářet a distribuovat ready-to-wear kolekce střídající rozporuplné couture celky. Zlozvyk jmenovat nevýrazného designéra do čela však nové vedení zcela nevymýtilo. Po třech letech na pozici asistenta u Givenchy měl mladý Guillaume Henry za úkol pozvednout pověst zapovězeného dědictví a nastavit kultovní estetický směr, který by módní nadšenci následovali. To se mu podařilo.

Jeho kolekce byly příkladnou ukázkou, na jakém principu Carven funguje. Hezké, vyvážené, vkusné i intelektuální a subtilní řady se rychle dostaly do povědomí módních redaktorů, kupců a později i klientů po celém světě. Z Carven se stal oblíbený introvert, ale najednou toužil po rande s podivínem každý. Henry ve svých kolekcích znatelně předznamenal populární trend normcore. Z úspěšného vedení však Guillaume Henry koncem září minulého roku prchl do studií Nina Ricci a Carven zas pro jednou osiřelo.

Naštěstí ne na dlouho. Henri Sebaoun, CEO značky, na konci ledna oznámil, že novým designérem, a to pouze pánské divize, se stane Barnabé Hardy. Bohužel, oznámení přišlo v době, kdy na samém konci svého setrvání Guillaume Henry představil svou dosavad nejlepší pánskou kolekci. Sílu jednoduché uniformity totiž najednou proměnil v romantický epos dobové módy 30. let. Jak ale s vlaštovkou naloží nově příchozí?

Bernabé Hardy by se dal dost dobře přezdívat Rafem Simonsem pro chudé. Hardyho kolekce sice zdaleka nedosahují takového společenského vlivu a kvalit, ale jeho přesvědčení o svrchovaném pánském designerovi je stejně silné jako u Simonse. Hardy je schopný produktový developer, každý kousek z jeho řady disponuje rafinovanými designovými detaily. Navíc ve své tvorbě kombinuje netradiční textury, a tím se dostáváme k samotnému odkazu madam Carven. Jeho kolekce tak budou bezpochyby jiné než Henryho. Plynoucí kontinuita bude pravděpodobně nahrazena ostražitou prací s tendenčními styly a prvky. Fluidnost Hardy bezpochyby vymění za estetickou doslovnost a přímou ukotvenost některých střihových řešení.

„Carven je kreativní značka. Mým hlavním cílem je udržet ji na poli trendsetterů a to bude náš hlavní cíl pro další sezóny,” nechal se slyšet Henri Sebaoun. Vedení tak evidentně sází na Barnabého zkušenosti z vedení pánského oddělení domu Balenciaga mezi léty 1999 až 2007. Jestli však zaznamená znovu takový úspěch, ukáže až letošní červen, kdy budou představovány kolekce na sezónu S/S 2016.