Brooke Shields, symbol zdraví, krásy a luxusu 80. let

Velká luxusní rekonstrukce

Luxus znamená nadbytek. Nejprimitivnější interpretace blahobytu však ve 20. století prošla dramatickým vývojem, až jsme se luxus naučili vnímat jako téměř neviditelnou komoditu či chcete-li abstraktní vlastnost, kterou mohou předměty nabývat nezávisle na svém původu, charakteru či účelu. Tohle se ale brzy změní. Luxus totiž v roce 2015 prodělá plánovanou rekonstrukci!

Trh, v současné době přeplněn vidinou exkluzivity skrývající se pod rouškou zdánlivě neluxusních a na první pohled neprivilegovaných produktů a služeb, touží po jasnější definici. Podle publicistů z čtvrtletního magazínu Acta Sociologica prochází luxus už od začátku 21. století krizí. To, co teď zažíváme, je tedy jen jednoduchý pokus o znovuoživení tohoto pradávného termínu. „Luxus je součástí lidského života od úplného počátku. Je jedním z nejdůležitějších faktorů, který odjakživa rozděloval a rozděluje naši společnost, a přestože se ho mnoho lidí pokusilo úplně eliminovat, stále přežívá, tvrdí korejský teoretik Kwang-Yeong Shin.

Mnoho značek, institucí a subjektů tak vstupují do boje za návrat k původnímu vnímání luxusu. Londýnská Victoria & Albert například už 25. května otevře dlouho připravovanou a očekávanou výstavu s naprosto příznačným názvem What is Luxury? a jelikož je tato velkolepá přehlídka luxusního zboží v našem životě sponzorována britským Craft Council, bude se exhibiční panel nejčastěji dotýkat řemeslné exkluzivity. Skrze výstavu trvající až do září se tak budou návštěvníci moci dozvědět kupříkladu co přesně znamená, jak vypadá a jak se vyrábí dlouho neuchopitelný artdesign, tedy součást užitého umění, která je jen díky jinému pohledu na samotnou kategorii vnímána jako nová součást luxusního segmentu.

Pařížský Petit Palais zas v téměř stejné časové periodě představí archivní výstavu produktů jedné z nejcitovanějších designových značek horní přijmové skupiny Baccarat. Tato křišťálová produkce se obrací zpět do minulosti především kvůli oslavám výročí, letos totiž slaví 250 let od svého založení. Pozorovatelé se tím pádem shodují, že do estetického obzoru vstupuje opulentní luxus, jehož představa byla uctívána především v osmdesátých letech. „Tehdy existovala jakási luxusní epicentra. Svět rozdělen železnou oponou zažíval exponenciální růst poptávky po luxusním zbožím, zmiňuje Shin. Lidé se tedy znovu začnou zajímat o to, jak to funguje uvnitř těch nejprestižnějších módních magazínů, jak si žije aristokracie a v čem lyžují veřejně známé osobnosti. Televizní stanice BBC připravuje odvysílat realitní sérii s názvem Posh People, která reflektuje životy lidí pracujících v britském společenském magazínu Tatler.

Do lifestylových žebříčků se zpátky dostanou až kýčovité destinace jako St. Moritz, kde má ve svém sortimentu butik Chanel i lyžařské kombinézy. Asketický způsob života nahradí skutečný nadbytek, tedy reálná náplň termínu luxus. Citelná je tato tendence například i ve studiích maison Dior, kde se Raf Simons, původně minimalisticky intepretovaný designér, uchyluje ke stále opulentnějším kolekcím. Lehké vlněné kabáty z jeho první couture kolekce tak vystřídaly šaty z desítek jednotlivě plisovaných a našitých pruhů hedvábí z jeho posledního couture počinu. Hyperokázalost bude téct proudem a její stanovy budou odvozovány od požadavků nových luxusních velmocí, jakými jsou dnes Čína nebo znovu také Japonsko.

A na přetřes přijde i původ. Šlechtěným rodokmenem se vedle supermodelky Cary Delevingne pyšní také populární herci jako Benedict Cumberbatch nebo Robert Pattison. Mnozí odborníci také tvrdí, že postupným tlakem tohoto trendu se postupně ztenčí společenský dopad hipsterského snobismu, který bude ve svých podobách přirozeně asimilován do nově nastavených hodnot. Jestli tahle marketingově plánovaná obroda prvobytného luxusu uspěje ale záleží také na pohodlí. Protože jak už říkala Coco Chanel: „Luxus by měl být pohodlný, jinak to není luxus.